Marleen over pop-uprestaurant van DWDD: ‘Geen gerecht was bijzonder’

Foto: ANP

Marleen Huls (41) uit Amsterdam vindt het een wijs besluit dat het pop-uprestaurant van De Wereld Draait Door (DWDD) zaterdag haar deuren heeft gesloten. Ze dineerde vrijdag samen met haar partner bij de eettent. “Het was niet het avondje uit waarop wij ons op hadden verheugd. Het eten was niet bijzonder en zeker geen tachtig euro per persoon waard”, zegt ze tegen Nieuws.nl.

De Amsterdamse verwachtte een bijzondere avond tegemoet te gaan, maar kwam van een koude kermis thuis. “Ons waren klassieke, vergeten gerechten beloofd die chef-kok Robert Kranenborg de afgelopen vijf jaar in De Wereld Draait Door maakte. Deze kregen we echter niet. We kregen maaltijden voorgeschoteld die erop leken. Ik snap dat het niet mogelijk is om iedere avond voor 160 gasten zulke hoogstandjes te maken, maar dan moeten ze het niet met zoveel bombarie aanprijzen.”

Het pop-uprestaurant sloot na twee dagen open te zijn geweest haar deuren. De bedoeling was om drie weken lang gerechten te serveren die zo goed als nergens meer op de menukaart staan. “Het is helaas niet gelukt om de gerechten de finesse, smaak en allure te geven die we beloofden”, liet DWDD weten.

‘Smakeloos en droog’

Volgens Marleen waren de gerechten die geserveerd werden niet vies, maar zeker geen culinaire hoogstandjes. “De Marokkaanse b’stilla met kip en cervelas de fruits de mer – een soort worst van vis – had ik zelf ook kunnen maken, de punt timpano – de beroemde macaronitaart uit de film Big night – was smakeloos en droog en bij de schelpdieren met een kreeftenjus zouden truffels zitten, maar die heb ik niet gezien of geproefd.”

Ook het hoofdgerecht was niet wat ze zich ervan had voorgesteld. “Als hoofdgerecht bestelde ik bladerdeeggebakjes met ei en zalm. Midden in het gerecht hoort een gekookt ei te zitten. Als je deze opensnijdt, loopt het eigeel eruit. Het ei was echter naast het bladerdeeghapje gelegd. Het principe van het doorsnijden was daardoor helemaal weg.”

‘Niet één gerecht was speciaal’

Marleen vond vooral het prijskaartje dat aan het avondje uit hing veel te hoog. “Ik denk goed na voordat ik een groot bedrag uitgeef. Voor heerlijk eten wil ik wel 160 euro voor twee personen neerleggen. Er was echter niet één gang die ik lekkerder vond dan het eten bij een gemiddeld restaurant. Ik heb niks gegeten wat ik fantastisch vond.”

Lees ook:

Ondanks dat het etentje bij de popup-restaurant niet bij Marleen in de smaak viel, kwam de sluiting van de eettent voor haar onverwachts. “Ik dacht dat ze met de feedback die ze kregen zich konden verbeteren. Zo was donderdagavond de bediening niet goed en gasten moesten lang op hun eten wachten. Vrijdag waren die problemen opgelost.”

Ze denkt achteraf wel dat het een juist besluit is geweest om het tijdelijke restaurant vroegtijdig te sluiten. “De initiatiefnemers van de eettent realiseerden zich blijkbaar dat het niet mogelijk is om de gerechten die ze aan 160 gasten per avond serveerden te verbeteren. Je kan dan wel blijven aanmodderen, maar je wilt ook niet dat alle gasten een slechte recensie achterlaten.”

Alle drieduizend gasten die hadden gereserveerd voor het restaurant krijgen hun geld terug. Ook de mensen die er al hebben gegeten. Marleen vindt het terecht dat ze haar geld terugkrijgt, maar het had voor haar ook de helft van het betaalde bedrag mogen zijn. “Ik heb er immers toch gegeten en het was niet vies, maar het menu was geen tachtig euro exclusief drankjes waard. Ik was voor twee personen maar liefst 220 euro in totaal kwijt voor de hele avond.”