Dyslexie onder de loep: is er wel goed onderwijs?

Foto: Pixabay Publiek Domein

Diagnose dyslexie? Tegenwoordig krijgen kinderen veel te snel deze ‘sticker’ op hun voorhoofd geplakt. Onnodig, volgens dyslexiehoogleraar Anna Bosman. De dieperliggende oorzaak ligt elders: “Dyslexie is een gevolg van slecht onderwijs. Er wordt gewoon te weinig geoefend.”

Uit onderzoek van het CBS is gebleken dat er een verband is tussen de stijging van de ‘dyslexie-leerling vergoeding’ voor scholen en het stijgen van het aantal scholieren met dyslexie. Volgens Bosman is hier zeker wel iets aan te doen. “Vrijwel alle leerlingen zijn in staat om basisvaardigheden te verwerven”, stelt ze tegenover het AD.

Meer stampen

Het onderwijs van vandaag de dag ontbreekt aan voldoende ‘stampwerk’, vindt Bosman. Elke dag consequent een dictee voor de klas zal sneller zijn vruchten afwerpen dan gedacht, hoe ouderwets dit ook klinkt. Dit geldt eveneens voor het rekenen: optellen, vermenigvuldigen en de tafels kennen.

Oefening baart kunst

Als een kind moeite heeft met lezen of rekenen, wordt er bijna altijd nagegaan bij de leerling waar het probleem ligt. De vraag mag echter zijn: krijgen ze wel goed onderwijs? Hoogleraar binnen het lees- en taalonderwijs Kees Vernooy, sluit zich aan bij Bosman. “Er is wetenschappelijk bewijs dat kinderen meer moeten oefenen”, zegt hij tegen het AD. “Dat herhaling nodig is. Maar dat hoort men niet graag.” De sector voor het basisonderwijs van de PO-Raad is van mening dat het te ver gaat om dit te stellen. “Maar als wat de hoogleraren zeggen werkelijk aan de hand is, is het zeker de moeite waard om te bespreken hoe we het probleem kunnen oplossen”, zegt een woordvoerder.