Boek De kunst van het kiezen geeft politieke partijen advies

Met de verkiezingen voor de deur, waarin de politieke partijen hun uiterste best doen om van zich te laten horen, is merkstrateeg en schrijver van het boek De kunst van het kiezen, Marc Oosterhout, verbaasd dat de partijen weinig tot niets aan merkstrategie doen. Volgens hem is de VVD net als Albert Heijn, en moet je bouwen aan je merk. “Politieke partijen maken heel weinig gebruik van de kennis die er is op het gebied van bouwen en maken van een merk. Dat vind ik een beetje amateuristisch.”

Marc ademt en leeft merken en zijn persoonlijke doel is om zoveel mogelijk kennis over merken te distribueren. “Ik wil mensen op een positieve manier besmetten met het besef dat het goed neerzetten van een merk belangrijk is en dat ze hier over na moeten denken.” Marc vertelt en spreekt veel over merken, op congressen maar ook op scholen. Onlangs is zijn tweede boek De kunst van het kiezen uitgekomen, waarin hij de zeven grootste politieke partijen analyseert en een kritisch oordeel geeft over, hun vaak ontbrekende, merkstrategie. “Er is zoveel kennis aanwezig en die wordt niet gebruikt. Ik heb daarom met de blik van een merkenman gekeken naar de politiek en daar is eindelijk, na vier jaar, een boek uitgekomen.”

Emotie is belangrijk

Een merk voegt volgens Marc emotie toe aan een product. We kiezen als consument voor een merk vanuit een bepaald gevoel, en zo stemmen we ook 15 maart op een bepaalde politieke partij. De campagnes die Marc heeft gedaan en waar hij het meest trots op is, die van de NS en KPN, laten zien dat emotie belangrijk is. “Op de NS is altijd commentaar en ik zeg altijd: ‘mensen houden van de trein, maar niet van de NS’. We hebben de treinromantiek, die een beetje in iedereen zit, vorm weten te geven. Dat wordt gewaardeerd en dat is mooi om te zien. KPN hebben we een menselijk gezicht gegeven. Het was een koud en kil merk; veel mensen waren niet zo blij met de KPN. Door onze campagne is KPN weer terug bij de mensen.”

Nog heel even, en we weten de uitkomst van de verkiezingen. Wie gaat er volgens Marc winnen? “Ik denk nog steeds dat de PVV een goede kans maakt, alhoewel de VVD het ook goed zal doen. En Jesse Klaver met GroenLinks, dat zijn eigenlijk de drie partijen die een consistent campagnebeleid hebben gevoerd en dat ook netjes hebben uitgedragen.” En stel dat de VVD de verkiezingen wint en Mark Rutte huurt Marc in als merkstrateeg, wat zal zijn advies zijn aan de premier? “Dat beschrijf ik ook in mijn boek, waarin ik de VVD vergelijk met Albert Heijn. Dat is een ‘en en’ winkel, waar je naar toe kan gaan als je kwaliteit wil én een lage prijs. De VVD is ook een ‘en en’ partij: aan de ene kant zijn ze liberaal en aan de andere kant conservatief. Ze zijn nu te veel doorgeslagen naar het conservatisme vind ik, dus mijn advies zou zijn: ‘Rutte, ga nou in godsnaam terug naar je roots’, want ik denk dat daar de kracht van de VVD ligt en niet alleen bij het conservatisme.”

“Het solidaire geluid is totaal ondergesneeuwd”

En weet Marc al op wie hij gaat stemmen? “Ik stem altijd wat links, en dan heb ik de keuze uit best veel partijen. D66 past het beste bij mij als mens, en ik geloof in de vrijheid waar zij voor staan. Maar ik ga dit keer PvdA stemmen, want ik vind dat het solidaire geluid totaal ondergesneeuwd raakt in de huidige politieke discussie, terwijl het wel een heel belangrijk geluid is. Ik denk dat Lodewijk Asscher dit geluid, ook al kan hij dat wel goed, nog niet echt over de bühne heeft weten te brengen. Dus ik ga ze een hart onder riem steken. Mijn stem ligt heel dichtbij mijzelf en is deels strategisch. Binnen de marges van wat mij bij past, vind ik dit een goeie keuze.”