Nederlandse ​scooterproducent Asian Gear International ​weer op overnamepad

Foto: Hodi on Wheels

De scooterproducent Asian Gear International uit Roelofarendsveen heeft de activiteiten van ​de Nederlandse scooterproducent Hodi on Wheels B.V. overgenomen. Het is de tweede overname van Asian Gear in korte tijd.​ Door de overname ontstaat een groep van Nederlandse scooterproducenten met circa dertig medewerkers en een gezamenlijke omzet van zestien miljoen euro en een marktaandeel van in totaal 22 procent.

Asian Gear is bekend van het eigen scootermerk Asian Gear Motors (AGM). De scooterproducent heeft met de Amsterdamse participatiemaatschappij MKB Fonds in 2015 een buy and buildstrategie opgezet. Als onderdeel van deze strategie fuseerde de scooterproducent in september 2016 met de eveneens Nederlandse scooterproducent BTC, die het gelijknamige scootermerk voert. De twee merknamen zijn naast elkaar blijven bestaan.

AGM-oprichter Robert Olsthoorn en BTC-oprichter William van der Stappen voeren samen de directie van de groep. Door de overname van de activiteiten van Hodi on Wheels is de volgende stap gezet in de buy and build-strategie. Met de stap breidt Asian Gear haar marktaandeel op de scootermarkt (brom- en snorfietsen) opnieuw aanzienlijk uit.

Scooterproducent Hodi on Wheels uit Veenendaal is in 2009 opgericht door Aart Diepeveen en Arno Hoorn. De onderneming bedient de Europese markt met het eigen scootermerk Turbho en is daarnaast distributeur van onder andere het scootermerk TGB. Deze activiteiten worden door de directie van Hodi on Wheels overgedragen aan Asian Gear. Bij Hodi on Wheels zijn zeven personen werkzaam, de huidige werkgelegenheid blijft volledig behouden.

Breder assortiment

Robert Olsthoorn vertelt over deze overname: “Met de combinatie van scootermerken als AGM, BTC, Turbho en TGB nemen we met circa 22 procent marktaandeel een absolute nummer twee positie in op de Nederlandse scootermarkt. Er werden in 2016 ruim 64.000 brom- en snorfietsen verkocht in Nederland en de markt groeit. Doordat we nu Nederlandse scootermerken onderbrengen bij één organisatie kunnen we dealers een breder assortiment aanbieden. Daarnaast realiseren we verschillende synergiën en schaalvoordelen​.”

“AGM is het grootste Nederlandse scootermerk. Het nieuwe merkenportfolio van Asian Gear vormt een nog sterker blok tegen buitenlandse scooterproducenten zoals Piaggio uit Italië en SYM en Kymco uit Taiwan”, aldus Thomas Wals van MKB Fonds. “Wij zijn er trots op dat we als participatiemaatschappij in het Nederlandse MKB een bijdrage hebben kunnen leveren aan het opzetten van deze buy and build-strategie van Asian Gear, waardoor er zowel nationaal als internationaal een prominente speler is ontstaan.”

Mede mogelijk gemaakt door Asian Gear.