Afficheprijs voor De Nieuwe Wildernis

De poster van de Nederlandse natuurdocumentaire De Nieuwe Wildernis is donderdag bekroond met de Cinema.nl Afficheprijs 2013. De publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar bestaat uit 2500 euro en een wisseltrofee; een door Titus Leeser ontworpen ingelijste affiche van de klassieker Jonge Harten (1936).

Het winnende affiche, ontworpen door Arent Jack, toont een kudde dravende konikpaarden tegen een dreigende wolkenlucht met verdekte zon. De Nieuwe Wildernis bleef Borgman van Alex van Warmerdam, Verliefd op Ibiza van Michael van Randeraat, De Ontmaagding van Eva van End van Tim Enthoven en Wolf van Jay Sunsmith en Daniel J. Ashes ruim voor in de online stemming.

Een van de stemmers schreef dat de sfeer op de winnende poster zowel mooi als gevaarlijk is. "Precies zoals de natuur is. De poster straalt het uit: dit is geen saaie documentaire, dit is Nederland zoals je nog nooit eerder zag."

De Nederlandse natuurdocumentaire was afgelopen weekeinde de best bezochte film in Nederland. De film over de Oostvaardersplassen trok sinds de première, donderdag, in Nederland ruim 63 duizend bezoekers.

De Cinema.nl Afficheprijs is in 2001 in het leven geroepen om een volgens de organisatie 'onderbelicht, maar belangrijk onderdeel van de filmpromotie naar een hoger peil te brengen'. De winnaar wordt bepaald door het publiek, maar de voorselectie is gemaakt door een vakjury, bestaande uit onder anderen filmjournalist van de Volkskrant Bor Beekman, eindredacteur bij cinema.nl Tibor Dekker en regisseur Martin Koolhoven en bedenker en organisator van de prijs Jan Pieter Ekker. Vorig jaar ging de prijs naar de poster voor de documentaire l'Amour des Moules.