CDA en D66 willen actie tegen nepnieuws

Foto: ANP

Het kabinet moet in het geweer komen tegen nepnieuws, vinden de regeringspartijen CDA en D66. Van politiek getinte advertenties op Facebook en andere sociale media moet voortaan duidelijker zijn wie de afzender is en wie ze heeft betaald. Ook over de werking van de zogeheten algoritmes, de formules waarmee sociale media bepalen wat ze gebruikers voorschotelen, willen de twee partijen meer openheid.

Verder moet de overheid een campagne beginnen om burgers te waarschuwen voor nepnieuws, als het aan D66 en CDA ligt. Onder een hashtag als #trapernietin zou de overheid burgers kunnen uitleggen hoe ze zulke desinformatie kunnen herkennen.

Het is hoog tijd voor deze maatregelen, vinden Tweede Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Harry van der Molen (CDA), omdat er gemeenteraadsverkiezingen op komst zijn. Ze willen voorkomen dat kiezers zich in het stemhokje laten leiden door ,,misleidende, onjuiste informatie”, stelt Van der Molen. ,,Inmenging in democratische verkiezingen moet voorkomen worden”, vindt Verhoeven, die wijst op de Russische bemoeienis met de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Van der Molen wil deskundigen en socialemediabedrijven uitnodigen in de Kamer om te bespreken hoe de strijd tegen nepnieuws kan worden gevoerd

Van der Molen en Verhoeven willen hun voorstel woensdag aansnijden bij de behandeling van de begroting voor Binnenlandse Zaken. Minister Kajsa Ollongren waarschuwde dinsdag dat Nederland doelwit is van Russische pogingen om misleidende nieuwsberichten te verspreiden, onder andere over de ramp met vlucht MH17. Ze wil daarover in gesprek met bedrijven als Facebook en Google.