Kerstomzet online groeit naar 235 miljoen euro

Foto: ANP

Consumenten doen hun kerstinkopen steeds vaker ook online. Volgens Thuiswinkel.org en PostNL worden in de drie weken voor kerst zo’n 235 miljoen aan kerstinkopen via webwinkels besteld. Dat is ruim 30 procent meer dan in 2016, stelt Thuiswinkel.org.

Totaal verwachten de onlineshops in de drie weken voor kerst 928 miljoen euro (inclusief kerstinkopen) omzet te boeken. De groei in de online kerstverkopen is ruim twee keer zo hoog als bij de reguliere verkopen.

,,Werkelijk alle denkbare kerstzaken worden online besteld”, zegt Wijnand Jongen directeur van Thuiswinkel.org. ,,Het zijn niet alleen maar kerstcadeaus maar ook kerstbomen, maaltijdboxen en wijnpakketten.”

Als kerstcadeau worden vooral games, cd’s, kookboeken en parfums besteld. Toppers zijn spellen als FIFA 18, muziek van U2 of André Hazes Jr. Bij de boeken gaat het kookboek van Sergio Herman hard en Hugo Boss Bottled is populair als parfum.

Het extreme winterweer van vorige week heeft ook gezorgd voor een boost in de onlineverkopen. ,,Consumenten hadden geen zin zelf naar buiten te gaan en kozen voor het gemak van thuiswinkelen”, schetst Jongen.