Minister kijkt naar beperking nachtvluchten

Foto: ANP

Er moeten minder nachtvluchten op luchthaven Schiphol komen. Dat is de wens van een ruime meerderheid van de Tweede Kamer. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) beloofde tijdens een debat over luchtvaart te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Sommige partijen willen een totaal verbod op nachtvluchten zoals GroenLinks en Partij voor de Dieren, anderen willen een ,,flinke reductie” (D66). Het CDA vindt dat er ,,kritischer” gekeken moet worden naar de nachtvluchten. De SP is voor een geleidelijk verbod waarbij de werkgelegenheid niet uit het oog mag worden verloren.

Tussen 23.00 uur en 07.00 uur vinden jaarlijks zo’n 32.000 vluchten plaats. Veelal gaat het om vakantie- en vrachtvluchten. Volgens Jan Paternotte (D66) loopt Schiphol hiermee totaal uit de pas vergeleken met andere Europese luchthavens. De minister wil leren van regimes in het buitenland ,,zodat wij de optimale mix kunnen kiezen”.

Van Nieuwenhuizen wil voorkomen dat de problemen zich verplaatsen naar de randen van de nacht. Ook wil ze kijken naar de economische gevolgen van het beperken van de nachtvluchten. KLM liet vorig najaar weten geen voorstander te zijn van minder vluchten in de nacht.

Vorige week kreeg ze nog advies van de onafhankelijke Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) om het aantal nachtvluchten te verminderen. Beperking van de nachtvluchten kan door die ,,substantieel” duurder te maken of door bepaalde vluchten niet meer toe te staan, aldus de Rli.

Tot en met 2020 is het aantal vluchten voor Schiphol vastgelegd. Voor de periode daarna tot 2050 werkt de minister aan een nieuwe visie. De aanpassing en invoering gaan tijd kosten, zei ze tegen de Kamerleden. Ze voorziet daarom voor na 2020 een ,,interim-periode van enkele jaren”. Het kabinet is volgens haar voor ,,groei met hinderbeperking”.