‘Gebruik songfestival voor brede promotie’

Foto: ANP

Nederland krijgt als organisator van het komende Eurovisiesongfestival een “unieke kans” om minder bekende plekken van het land te promoten. Dit zegt Jos Vranken, algemeen directeur van NBTC Holland Marketing na de overwinning van Duncan Laurence.

Volgens Vranken trekt het liedjesfestijn komend jaar tienduizenden bezoekers. Aangezien de meeste songfestivalfans al wel bekend zijn met hoofdstad Amsterdam, spreekt hij van een uitgelezen kans voor steden als Arnhem, Rotterdam of Zwolle om hun stad te profileren.

“In gastlanden die ons voor waren is gebleken dat het songfestival een enorm effect heeft op het bezoek en imago van een land”, zo zegt hij. “Op die manier laat Nederland wereldwijd zien dat we meer te bieden hebben dan de traditionele iconen en plekken”, zegt hij.

Meerdere steden hebben inmiddels al aangegeven wel oren te hebben naar de organisatie van het evenement.

Amsterdam was in 1970 al een keer de gaststad voor het songfestival. Ook Hilversum (1958) en Den Haag (1976 en 1980) waren het toneel van het evenement. Die laatste keer was overigens niet omdat Nederland op de eerste plek eindigde, maar omdat Israël na winst van de organisatie af zag omdat het festival op een nationale rouwdag was.