Schoolexamens rammelen bij meer dan helft onderzochte scholen

Foto: ANP

De schoolexamens van het merendeel van de scholen die de onderwijsinspectie heeft onderzocht, vertonen tekortkomingen. De gebreken zijn niet zo groot als bij de Limburgse scholen waar de examens van tal van leerlingen in de zomer van 2018 ongeldig werden verklaard, maar zijn toch “verontrustend”, vindt onderwijsminister Arie Slob.

De inspectie onderzocht de schoolexamens van 104 scholen, waarvan er zestig niet voldeden, meldt Slob. Een leerling moet de schoolexamens, waaronder tentamens en werkstukken vallen, afronden om deel te mogen nemen aan de landelijke eindexamens.

Op sommige scholen ontbraken verplichte onderdelen in de schoolexamens of werden toetsen niet afgenomen. Op andere rammelde het examenreglement, omdat het bijvoorbeeld was opgesteld zonder inspraak van leerlingen, ouders en personeel, constateerde de inspectie. Maar geen school maakte het zo bont dat leerlingen boven het hoofd hing dat ze niet aan het eindexamen zouden mogen meedoen.

De bevindingen van de inspectie baren Slob zorgen, maar hij zag ze al wel aankomen. De minister wijst op de maatregelen die hij heeft aangekondigd om de schoolexamens te verbeteren. Scholen moeten nu “hun verantwoordelijkheid nemen” en aan de slag, zegt hij.

De conclusies van de inspectie “onderstrepen hoe urgent het is om verbeteringen door te voeren”, erkent de koepel van middelbare scholen. “Het laat zien dat er op veel scholen nog tekortkomingen zijn.”

Over drie jaar kijkt de inspectie opnieuw hoe het staat met de schoolexamens.