Bezorgdheid om geringe gevarieerdheid in achtergrond scholieren

Foto: ANP

Leerlingen gaan vaak naar middelbare scholen waar ze vooral kinderen met vergelijkbare achtergronden treffen. Dat constateert het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). De situatie kan volgens de organisatie uiteindelijk leiden tot grotere afstanden tussen groepen in de samenleving.

Het SCP stelt ook dat bredere sociale vaardigheden, waaronder interculturele vaardigheden, van toenemend belang zijn voor bijvoorbeeld het vinden van werk en het onderhouden van een sociaal en beroepsmatig netwerk. Die vaardigheden leer je vanzelfsprekender in een meer gemengde omgeving, benadrukt het SCP.

Scholen hebben daarin een grote rol. Behalve een diploma halen, moeten leerlingen juist daar ook leren met elkaar samen te leven in een complexe en diverse samenleving, stelt het bureau. “Die opdracht is niet eenvoudig en docenten zouden bij die taak beter toegerust kunnen worden. Docenten geven aan het soms moeilijk te vinden om gevoelig liggende thema’s als islam of homoseksualiteit bespreekbaar te maken”, constateert het SCP ook.

Meer sturing vanuit de overheid op het onderwijsaanbod om tegemoet te komen aan de maatschappelijke opgaven is wenselijk, vindt het SCP. En schoolbesturen in de grotere gemeenten kunnen de trend van gescheiden onderwijs doorbreken en ontmoetingskansen tussen leerlingen met verschillende achtergronden mogelijk maken.

Ook ouders zouden ervan doordrongen moeten raken dat breder georganiseerd onderwijs kansen biedt. “Niet alleen voor de samenleving maar ook voor de persoonlijke ontwikkeling van hun kind.”

Vooral in de grote steden zijn de ontmoetingskansen tussen vwo’ers en vmbo’ers klein omdat leerlingen verspreid zijn over verschillende scholen, aldus het SCP.