Tips van de succesvolle vrouwen achter VW Communicatie

Foto: Edith Willems (links) en Miranda Vlas (rechts)

Met het opzeggen van een vaste baan om voor jezelf te beginnen, ben je in één klap de garantie van een maandelijks bedrag om rond te komen kwijt. Edith Willems (45) en Miranda Vlas (42) waagden het erop en startten het inmiddels succesvolle VW Communicatie in Weesp. “Je moet af en toe risico’s nemen in het leven”, aldus Vlas.

Bij Willems en Vlas, beiden destijds werkzaam bij hetzelfde reclamebureau, begon het zo’n zes jaar geleden te kriebelen om voor henzelf te beginnen. Inmiddels staan grote namen als Heineken en Ziggo in hun eigen portfolio. Willems: “Als je in dienst bent, krijg je een vast salaris. Ook al heb je supergoed gepresteerd, de winst gaat naar de baas, niet naar de werknemers op de loonlijst. We wilden kijken of we zelf een bedrijf levensvatbaar konden krijgen. We wilden gaan bouwen aan onze eigen toekomst en ontwikkeling.”

‘Informatie niet door de strot duwen’

VW Communicatie is een bureau voor communicatieadvies, contentmarketing en PR. Vlas: “Contentmarketing is onze specialiteit. Klanten prikken erg door het zendgedrag heen. We proberen de klant daarom van informatie te voorzien waar ze echt op zitten te wachten.” Willems vult haar aan: “We willen het product niet door de strot van de doelgroep duwen. Ze moeten de content zelf als waardevol beschouwen.”

De interesse van het duo ligt vooral op het gebied van vrouwenmarketing. Willems: “We zijn zelf de doelgroep, waardoor we een groot inlevingsvermogen hebben in de beoogde klant.” Vlas: “Ondanks dat het een interessegebied van ons is, zijn we breed inzetbaar. Dat is zakelijk gezien interessanter.”

Goed te combineren met gezin

De vrouwen zijn tot de dag van vandaag blij met hun beslissing om voor zichzelf te beginnen. “Je hebt zelf de touwtjes in handen”, aldus Willems. “Ook is de flexibiliteit die je als ondernemer hebt prettig.” Doordat de vrouwen zelf hun werktijden kunnen inplannen, is het ondernemerschap goed te combineren met de zorg voor het gezin thuis. Vlas: “De ene periode is wel drukker dan de andere. Het is belangrijk om duidelijk te zijn over wanneer je wel en niet er voor de kinderen kunt zijn, en hulp van een partner scheelt ook een hoop.”

Willems en Vlas raden iedereen die het overweegt om voor zichzelf te beginnen aan om ervoor te gaan. Vlas: “Neem het risico. Het is zonde als je achteraf denkt, ‘had ik maar…’. Je leert overal van. Als het niet zo uitpakt als gehoopt, kan je de ervaringen die je hebt opgedaan meenemen voor toekomstige plannen.” Willems benadrukt wel dat het belangrijk is om goed voorbereid van start te gaan. “Ga na of er een markt is voor je idee en denk het goed door. Geef jezelf een bepaalde periode de tijd om je onderneming kans van slagen te geven, zodat je het financieel kunt dragen. Als je het goed doordacht hebt, is het zonde om uit te stellen.”

Lees ook: