Speelgoedbranche maakt zich op voor drukste tijd van het jaar

Foto: Flickr Joris Leermakers (CC BY-SA 2.0)

Voor met name online ondernemers breken er weer vruchtbare weken aan. December, de maand van de feestdagen, geeft jaarlijks een enorme boost aan de online verkoop. De verwachtingen volgens onder andere Post.nl zijn dat de weken rondom Sinterklaas de online omzet voor webshop aankopen oploopt tot maar liefst 5 procent.

De feestmaand december zorgt volgens het CBS doorgaans voor 9 procent extra omzet in de detailhandel. Vooral de speelgoedwinkels in de non-foodsector en de slijters in de foodsector beleven hoogtijdagen. Dat wordt de komende maand dus overuren draaien voor al die webwinkels, die zich opmaken voor de drukste maand van het jaar.

Verdubbeling omzet speelgoedwinkels

Verreweg de meeste uitgaven voor Sinterklaas en kerst komen in de kassa’s van de non-foodsector van de detailhandel terecht. Zo zien online speelgoedwinkels, zoals Lobbes.nl, hun omzet deze laatste maanden van het jaar verdubbelen in vergelijking met een andere maand in de rest van het jaar.

Uit een jaarlijks terugkerend onderzoek van het marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat 60 procent van de Nederlandse consumenten cadeaus voor de feestdagen koopt. Hierbij wint Sinterklaas het nog steeds van de kerstman, want 30 procent koopt enkel cadeaus voor de Sint, terwijl 25 procent cadeaus voor onder de kerstboom

Dé speelgoed trends van dit jaar

En wat zijn dan dé speelgoed trends die dit jaar op de verlanglijstjes van kinderen zullen staan? Volgens Beslist.nl willen kinderen dit jaar het liefste Bunchems, Hatchimal, Escape room the game of Pokémon kaarten. Maar ook lego blijft favoriet. De vraag naar alternatieve bouwmerken valt in het niet bij het Deense origineel. Niet alleen dubbele omzetten dus deze maand, maar ook dubbel speelpret voor kinderen.