Speelgoedwinkels verdwijnen massaal uit het straatbeeld

Foto: Bron: Pixabay

De Nederlandse consument heeft ook in 2016 niet stil gezeten achter zijn computer: er is in het eerste kwartaal van 2016 voor ruim 4,89 miljard euro gewinkeld via websites. Dit is een groei van 13 procent ten opzicht van het jaar ervoor. Met name food, fashion en speelgoed zijn populair, zo stelt Thuiswinkel Markt Monitor. Het gaat dus goed met de online verkoop van speelgoed voor onze kinderen, maar wat is de impact hiervan voor de speelgoedwinkel bij ons om de hoek?

Toen in 2009 de crisis doorbrak, hebben veel speelgoedwinkels te maken gehad met een teruglopende omzet. Dit heeft in 2015 geresulteerd in een daling van maar liefst 35 procent van de totale omzet van de fysieke speelgoedwinkels. Ook dit jaar zet deze daling zich voort, want in de eerste negen maanden is de omzet met bijna twee procent afgenomen.

Nederland kent een rijke traditie als het om speelgoed gaat. Zo zijn er speelgoedwinkels die al ruim dertig jaar jong en oud van het meest nostalgische speelgoed voorzien. Mechanisch Speelgoed in hartje Jordaan in Amsterdam is zo’n winkel, waar Nicoline Schaap al 25 jaar werkzaam is. “In de afgelopen vijf jaar hebben wij door de crisis flink moeten inleveren, maar omdat wij ook een groothandel hebben, die sinds dit jaar ook online verkoopt, redden wij het wel. De grap is echter dat door de groei in het aantal toeristen in Amsterdam het nu weer wat beter gaat in de winkel”.

Schaap kan het hoofd nog boven water houden, maar veel andere fysieke speelgoedwinkels hebben hun deuren moeten sluiten. Nederland telde in 2008 nog 965 speelgoedbedrijven, die in totaal 1.375 fysieke winkels hadden. Begin 2016 zijn dit nog maar 660 bedrijven met in totaal 1.100 winkels. Dat is twintig procent minder ten opzicht van 2008. Terwijl de fysieke winkels steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen, doen de online winkels goede zaken. De speelgoedbranche was in de eerste zes maanden van dit jaar de sterkte stijger van de in totaal 9,35 miljard euro die er in deze periode is omgezet, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor.

“Ook ouderwets speelgoed wordt online verkocht”

Een van de webwinkels die momenteel profiteert van onze online aankopen is webwinkel Lobbes, waarvan dit jaar de omzet met maar liefst dertig à veertig procent is gegroeid. Hier zijn naast het speelgoed CO-de-rups, Stratego pirates en 3doodler start, die allemaal onlangs de prijs voor speelgoed van het jaar hebben gewonnen, ook nog steeds klassiek houten speelgoed, knikkerbanen en klei populair onder consumenten. Hierdoor blijft het nostalgische gevoel toch een beetje behouden. Nicoline Schaap blijft optimistisch. “Mensen in de buurt zeggen regelmatig tegen mij of we alsjeblieft wel blijven voortbestaan. Dan zeg ik altijd dat zij dan alsjeblieft moeten blijven komen”.