Groot onderzoek naar energievergelijkers

Foto: Pixabay

Voor iedereen die een energiecontract wil afsluiten, zijn aanbiedingen aantrekkelijk. Maar voorwaarden en kleine lettertjes kunnen consumenten de das omdoen. Energieprijsvergelijkingssites zijn een uitkomst. Uit een groot onderzoek blijkt dat deze websites doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen. Slechts op een paar punten kunnen ze verbetering laten zien.

Dat blijkt uit onderzoek van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Consumentenautoriteit naar prijsvergelijkers.

Als consument wil je logischerwijs niet meer betalen dan nodig is voor een energieleverancier. Aanbiedingen zijn daarom meer dan welkom. Om de juiste keuze te maken en niet voor onaangename verrassingen komen te staan, is een energievergelijker een handig hulpmiddel. Bovendien zijn op zo’n website doorgaans de beste acties en kortingen op dit gebied te vinden. De meeste prijsvergelijkers scoorden op de meeste van de onderzochte punten (correctheid, onafhankelijkheid, informatievoorziening, volledigheid en duurzaamheid) een voldoende tot goed.

Kosten goed in kaart brengen

Omdat prijsvergelijkers zo waardevol zijn voor consumenten, is het wel van belang dat de websites consumenten iets vollediger en begrijpelijker informeren. De informatievoorziening over actietarieven en voorwaarden kan beter. Zo schatten prijsvergelijkers de jaarkosten in terwijl de tarieven van het hele jaar nog niet zijn vastgesteld. Het is waardevol als de vergelijkingswebsites consumenten beter inlichten over het totale bedrag dat ze moeten ophoesten en ze de tariefinformatie op dezelfde wijze weergeven als op het daadwerkelijke contract. Dit voorkomt onaangename verrassingen.

Er is dus werk aan de winkel voor de energievergelijkers, maar al met al presenteren ze naar verwachting. Wie overigens denkt dat de verantwoordelijkheid voor een correcte informatievoorziening alleen ligt bij energievergelijkingssites heeft het mis. Deze websites zijn namelijk afhankelijk van de informatie die energiebedrijven verstrekken. Ze moeten er daarom gezamenlijk voor zorgen dat de consument goed geïnformeerd wordt.

In het onderzoek hebben de NMa en de Consumentenautoriteit gekeken naar dertien prijsvergelijkingssites. Het gaat alleen om sites waarop consumenten direct kunnen overstappen. De websites van energieleveranciers zelf zijn niet meegenomen in het onderzoek, omdat deze per definitie niet onafhankelijk zijn. De websites scoren uiteenlopend op de criteria correctheid, volledigheid en duurzaamheid. Op de criteria onafhankelijkheid en informatievoorziening zijn geen grote kwaliteitsverschillen tussen de sites.