‘Werk aan de winkel voor douane’

Foto: ANP

Logistieke bedrijven zijn steeds minder te spreken over de dienstverlening van de douane. Uit onderzoek onder vierhonderd bedrijven door evofenedex blijkt dat de waardering voor de dienstverlening de afgelopen jaren tanende is. De brancheorganisatie pleit voor verbetering op korte termijn, ook met het oog op de aanstaande brexit.

De problemen bij de douane zorgen volgens evofenedex op grote schaal voor verstoringen van het logistieke proces. Dit leidt tot extra vrachtkosten, uitstel van verzendingen en het niet kunnen nakomen van planningen en klantafspraken. Ook het IT-systeem van de douane hapert regelmatig, terwijl er geen alternatief systeem voorhanden is.

Evofenedex bestempelt de douaneafhandelingen in Nederland, ondanks de klachten, evengoed als één van de efficiëntste ter wereld. Maar qua bereikbaarheid, snelheid van reageren en het kennisniveau valt er een wereld te winnen, zo klinkt het.

De douane en het bedrijfsleven werken momenteel aan een verbeterplan.