H&M houdt geloof in de winkelstraat

Foto: ANP

De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz heeft er goede hoop op dat er volgend jaar weer meer kleding wordt verkocht bij zijn fysieke winkels. De modereus kampt net als branchegenoten met een terugloop van de omzetten bij zijn filialen in winkelstraten. Maar deze terugloop wordt langzamerhand een halt toegeroepen, zo is de verwachting van het bedrijf zelf.

H&M rekent voor dit jaar nog op een lagere vergelijkbare omzet bij zijn bakstenen filialen. De online-omzet zal dit jaar evenwel met een kwart toenemen. H&M zal tijdens een beleggersbijeenkomst in Stockholm voor het eerst onderscheid maken tussen onlineverkopen en omzetten uit het netwerk van fysieke winkels.

Kenners verwijten H&M te traag te zijn geweest met het uitrollen van zijn onlinestrategie, waar het strijdt met bedrijven als Zalando en Asos. Ook heeft H&M stevige concurrentie in de winkelstraten van bijvoorbeeld prijsvechter Primark en van Zara. Laatstgenoemde profiteert vooral van zijn logistieke snelheid, waarmee het de grillen van de modewereld snel kan volgen.