Jumbo tekent eerste contracten in België

Foto: ANP

Supermarktketen Jumbo zet vaart achter zijn plannen om ook op de Belgische markt actief te worden. Volgens de grootgrutter zijn de eerste contracten met betrekking tot supermarktlocaties bij de zuiderburen ondertekend. Ook wordt de organisatie die verantwoordelijk wordt voor Jumbo België verder opgetuigd en wordt de Belgische markt verder in kaart gebracht.

Volgens financieel topman Ton van Veen van Jumbo zullen de eerste winkels in België in de loop van 2019 hun deuren openen. ,,En dan eerder in de tweede jaarhelft, dan in de eerste jaarhelft.” Hij spreekt verder van een zorgvuldig proces en benadrukt dat de Belgische markt duidelijk anders is dan de Nederlandse, gelet op onder meer cultuur en eetgewoontes.

Jumbo sloot de eerste zes maanden van het jaar af met een omzet van 3,9 miljard euro, 4 procent meer dan in de meetperiode een jaar eerder. Jumbo is daarmee goed voor een marktaandeel van 19,5 procent. Door de opening van nieuwe winkels, waaronder de eerste 25 van de naar Jumbo om te bouwen supermarkten van EMTÉ, verwacht Jumbo dit jaar zijn voetafdruk verder te vergroten.

Begin juli vond de overdracht van de EMTÉ-winkels plaats. Voor Jumbo betekent dit dat het winkelbestand in totaal met 79 zaken wordt uitgebreid. De overige EMTÉ-filialen krijgen volgend jaar een Jumbo-look. Volgens Van Veen is niet gezegd dat Jumbo, na afronding van deze deal, nu automatisch kijkt naar meer overnames. ,,Wij hebben niet als doel de grootste te willen worden. We willen wel blijven groeien en kijken naar mogelijkheden.”

De ,,relatief bescheiden” overname van voedings- en receptenplatform Smulweb, dat maandelijks 3 miljoen unieke bezoekers trekt, moet bijdragen aan de ambitie. Die overname moet nog deze maand worden afgerond.

Volgens Van Veen kan de overname van EMTÉ-winkels en Smulweb worden betaald uit bestaande kredietfaciliteiten. Hij erkent dat iedere overname gepaard gaat met risico’s. Zelf spreekt de financieel topman liever over verantwoord ondernemerschap.

Bij restaurantketen La Place was sprake van een omzetgroei met 30 procent tot 78,5 miljoen euro. Het aantal restaurants groeide in de periode tot 98, waarvan veertien buiten de landsgrenzen. La Place opende de afgelopen maanden onder meer nieuwe restaurants in Frankrijk en Zwitserland.