AkzoNobel verbetert winstgevendheid

Foto: ANP

Verfconcern AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal zijn operationeel resultaat flink opgevoerd ondanks de uitdagende marktomstandigheden. Het bedrijf wijst naar kostenverlagingen en betere prijzen voor zijn verf als redenen voor de betere winstgevendheid.

AkzoNobel wist zijn aangepaste operationele resultaat (ebit) tot 305 miljoen euro op te krikken. Dat betekent een stijging van 36 procent ten opzichte van een jaar geleden. Topman Thierry Vanlancker spreekt van een belangrijk kwartaal. “We hebben bewezen dat onze strategie werkt.”

AkzoNobel is al een tijdje bezig om zijn kosten omlaag te brengen met een doelstelling van 200 miljoen euro tot en met 2020. Dit kwartaal waren de kostenverlagingen goed voor 43 miljoen euro. De opbrengsten van de verfproducent bleven wel vlak ten opzichte van een jaar eerder, op afgerond 2,5 miljard euro. Als wisselkoerseffecten niet worden meegeteld steeg de omzet met 1 procent in de meetperiode.