Digitaal is groeimotor RTL Group

Foto: ANP

RTL Group, het moederbedrijf van onder meer een aantal Nederlandse tv-zenders, heeft zijn omzet het afgelopen halfjaar verder opgevoerd. Daarbij waren vooral digitale diensten een belangrijke groeimotor voor het Luxemburgse mediaconcern.

De opbrengsten uit digitale diensten, zoals streamingdienst Videoland, dikten met ruim een vijfde aan tot 513 miljoen euro. In Nederland en Duitsland nam het aantal abonnees op dergelijke online videodiensten met bijna de helft toe. De totale omzet over de eerste zes maanden steeg 4,2 procent tot een recordhoogte van bijna 3,2 miljard euro.

De groei van online-videodiensten ging gepaard met meer investeringen in de achterliggende technologie. RTL besteedde daarnaast meer geld aan nieuwe programma’s, waardoor de operationele winst (ebita) een kleine 2 procent daalde tot 538 miljoen euro. De nettowinst steeg daarentegen met 21 procent tot 443 miljoen euro, voornamelijk als gevolg van de verkoop van bedrijfsonderdelen.