Steekproef: prijs op supermarktschap klopt vaak niet

Foto: ANP

Producten in Nederlandse supermarkten zijn vaak verkeerd geprijsd. Bij een steekproef van de Consumentenbond bleek één op de acht producten bij de kassa een andere prijs te hebben dan op het schap stond vermeld. Bij slechts drie van de 28 supermarkten die de onderzoekers bezochten, klopte de kassabon helemaal met de prijs die in de winkel stond aangegeven.

Albert Heijn en Jumbo maakten de meeste fouten: bij die twee ketens was 22 procent van de artikelen verkeerd geprijsd. Aldi bleek het meest accuraat, met 5 procent foutieve prijzen. Bij Lidl klopte de prijs bij 7 procent van de producten niet, bij Coop 8 procent. Spar volgt met 11 procent en in de bezochte filialen van Plus kwam de prijs aan de kassa bij 15 procent van de spullen niet overeen met die op het schap.

Bij één Jumbo-filiaal was maar liefst 40 procent van het winkelmandje fout geprijsd, aldus de Consumentenbond. Verkeerde prijzen bleken overigen lang niet altijd in het nadeel van de consument. “Bij 51 producten was de prijs aan de kassa lager dan in de winkel stond aangegeven”, aldus de bond. Van 36 producten was de kassaprijs juist hoger. Het prijsverschil was gemiddeld wel groter bij die laatste categorie.