Speelgoedfabrikant Mattel verkoopt meer Barbie-poppen

Foto: ANP

Speelgoedmaker Mattel heeft in de afgelopen periode, met ook de feestdagen, goede zaken gedaan met de verkoop van bijvoorbeeld Barbie-poppen en Hot Wheels-autootjes. Door de lockdowns zochten ouders naar manieren om hun kinderen te vermaken, waaronder met speelgoed.

Het Amerikaanse bedrijf verhoogde de omzet in het vierde kwartaal met 10 procent tot ruim 1,6 miljard dollar vergeleken met een jaar eerder. Over heel 2020 steeg de omzet met 2 procent tot 4,6 miljard dollar. Daarbij deden vooral de Barbie-poppen het goed. Wel zag Mattel de verkoop van speelgoed voor peuters dalen, zoals Fisher-Price. Dat gold ook voor actiefiguren gebaseerd op bioscoopfilms omdat er veel minder nieuwe films uitkwamen door de coronacrisis.

Mattel had het vorig jaar wel even lastig om speelgoed bij de consument thuis te krijgen, aangezien veel speelgoedzaken tijdelijk gesloten waren en de voorraden bij webwinkels snel uitgeput raakten. Het bedrijf heeft die leveringsproblemen opgelost.

Topman Ynon Kreiz van Mattel sprak in een toelichting van een uitstekend kwartaal, met een sterke verbetering van de winstgevendheid. Volgens hem heeft de speelgoedsector de crisis goed doorstaan.