Schiphol-topman Benschop biedt excuses aan voor chaos

Foto: ANP

Schiphol-directeur Dick Benschop heeft excuses aangeboden aan reizigers voor de problemen die afgelopen week ontstonden op de luchthaven. “Deze meivakantie doet pijn”, aldus de topman. Hij wijt de problemen aan meer reizigers en minder personeel dan verwacht toen de planning werd gemaakt. Dat laatste kwam onder meer door corona- en griepgevallen. “Dit is groeipijn die hoort bij een snelle groeispurt.”

Benschop zegt dat Schiphol allang bezig was met de werving van extra personeel. Daarvoor gaf de luchthaven financiële garanties aan beveiligingsbedrijven. Het aannemen en opleiden van beveiligers duurt echter, ook doordat zij onderzocht moeten worden voor ze toestemming krijgen om op de luchthaven te werken, 12 weken. Er zitten op dit moment honderd beveiligers in de opleiding.

Desondanks was de planning voor het aantal vluchten dat verwerkt kon worden met het verwachte aantal beveiligers aan de krappe kant, gaf Benschop aan. “En in de weken voor de meivakantie zagen we het aantal boekingen toenemen, terwijl het ziekteverzuim bij de beveiligers ook toenam. Dan weet je op zeker moment dat het niet gaat lukken.”

De komende tijd blijft het nog druk, waarschuwde Benschop. Ook komend weekeinde zullen daarom nog vluchten moeten uitwijken naar Rotterdam en Eindhoven.

Om problemen deze zomer verder te voorkomen, gaat Schiphol verder met het werven van extra personeel. Daarbij komt ook de vraag van de beloning van beveiligers en afhandelaars op tafel, zegt Benschop. Ook zal er een grotere marge in de planning worden genomen dan tijdens de meivakantie werd gedaan.

Verder gaat Schiphol het aantal vluchten reguleren op basis van de hoeveelheid beschikbaar personeel. Dat gebeurt nu nog niet. Het aantal vluchten wordt nu al wel vanwege andere factoren beperkt, zoals de capaciteit van de start- en landingsbanen en milieuregels.

Hoe die regulering precies gaat verlopen, weet Benschop nog niet. Dat gaat Schiphol in gesprek met de luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties vastleggen. Met de mogelijke beperkingen moet worden voorkomen dat op het laatste moment vluchten worden geschrapt. De Schiphol-topman denkt dat er vier tot zes weken van tevoren duidelijkheid komt of geplande vluchten door kunnen gaan.