Producent Redbad eist twee ton van YouTube

Foto: ANP

Productiehuis Farmhouse TV & Film heeft YouTube gesommeerd twee ton te betalen voor het illegaal verspreiden van de Nederlandse film Redbad. Een illegale kopie van de film, die afgelopen zomer in de bioscopen draaide, werd de afgelopen weken op YouTube een half miljoen keer bekeken.

YouTube had reclameblokken aan de film gelinkt. ,,Op deze manier heeft YouTube van het illegaal verspreiden van content een verdienmodel gemaakt”, stelt producent Klaas de Jong. ,,We hebben het hier over een illegaal en strafbaar feit. En YouTube onttrekt zich aan elke verantwoordelijkheid.”

De website stelt alleen maar een host te zijn en er dus niets aan te kunnen doen als gebruikers illegale content verspreiden. ,,Dit leidt tot een situatie waarin wij als producenten wekelijks de illegale links van onze films moeten checken op YouTube en moeten smeken deze te laten verwijderen waarna ze direct via een ander kanaal weer de lucht in gaan”, aldus De Jong.

YouTube laat weten nooit in te gaan op individuele gevallen. ,,Producenten van een film kunnen zich melden als zij constateren dat hun content wordt verspreid. Dan wordt de film verwijderd”, aldus een woordvoerder. Eventuele opbrengsten die uit reclames zijn verworven worden volgens hem dan ook gedeeld met de makers.

Volgens directeur Tim Kuik van Stichting Brein, die zich inzet voor de schending van auteursrecht, is het de eerste keer dat een Nederlandse producent tot deze stap overgaat. ,,We herkennen het enorme probleem dat Klaas de Jong aankaart wel”, stelt hij. ,,Elke grote Nederlandse film is vroeger of later wel op YouTube te vinden. We weten dat veel producenten er veel tijd en energie in moeten steken om deze illegale kopieën te signaleren en te laten verwijderen.”

Bovendien lopen Nederlandse filmmakers inkomsten mis doordat mensen via YouTube kijken en niet naar de bioscoop gaan of legaal downloaden. Het klopt dat YouTube een deel van de inkomsten die verworven zijn afstaat. “Maar dat gaat om een heel klein bedrag dat niet in verhouding staat tot de inkomsten die de producenten zouden krijgen als iemand via legale kanalen naar de film zou kijken.”