Gouden tips om op te vallen op LinkedIn

Marcel Molenaar
Marcel Molenaar
Foto: Fotyawards 2017

Tijdens de Dag van de ZZP’er in Amersfoort, waar meer dan 1000 zelfstandig ondernemers aanwezig waren, werd door country manager Marcel Molenaar een presentatie gegeven over hoe je je LinkedIn-profiel toekomstbestendig kan maken. Onder het mom van ‘It’s who knows you, not who you know’ gaf hij het publiek een aantal gouden tips. “Het valt mij op dat veel mensen niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die het platform biedt. Als je bijvoorbeeld geen foto hebt, word je profiel haast niet bekeken.”

Er zitten veel zelfstandigen op LinkedIn en zij doen ook zaken via dit sociale platform. Wereldwijd zijn 470 miljoen mensen met elkaar verbonden via LinkedIn. Nederland is wat dat betreft een bijzonder land, want nergens in de wereld zijn mensen zo actief op LinkedIn als in ons land. Ook zelfstandigen hebben hun weg gevonden naar het sociale medium en gebruiken het niet alleen om te connecten, maar ook om zaken te doen. Marcel: “Hoe kan je op die manier met elkaar connecten dat er ook economische kansen uit voortkomen? We hebben allemaal talenten, maar hoe maak je jezelf kenbaar en hoe breng je jouw unieke talenten over? Je bent niet de enige zzp’er die op LinkedIn zit, dus hoe val je op tussen al die anderen?”

Dit zijn de tips van Marcel:

  • Zet jezelf in de schijnwerpers met een profielfoto

“Je profielfoto is super belangrijk. Zonder profielfoto word je profiel haast niet bekeken. Het is alsof je aan het netwerken bent met een zak over je hoofd. Met een foto heb je acht keer zoveel kans op het maken van een connectie. Stel bij je privé instellingen in dat je foto voor iedereen zichtbaar is en dus niet alleen voor je bestaande netwerk. Er is net een nieuwe feature toegevoegd: foto filters (vooralsnog alleen op mobiel). We zijn allemaal redelijk ijdel en zo kun je van een pasfoto een aantrekkelijke profielfoto maken door bijvoorbeeld voor een andere belichting te kiezen.”

  • Maak optimaal gebruik van je kopregel

“Wat ik vaak zie, is dat mensen niet optimaal gebruik maken van hun expertise en ze deze ook niet in de kopregel naar voren laten komen. Terwijl dit ook belangrijk is voor zoekresultaten. Je kan in de kopregel zetten ‘ik ben tuinarchitect’, maar je kan ook zeggen ‘van puinzooi naar tuinmooi’. Ga kijken wat opvalt in al die zoekresultaten. Het is een vrij tekstveld, dus maak daar gebruik van. Op mobiel kan de tekst in de kopregel nog wat langer zijn, dus pas deze aan en kijk even wat je in beeld krijgt op je desktop en op je mobiel.”

  • Gebruik je achtergrond op een originele manier

“Veel mensen maken niet gebruik van een achtergrondfoto. Dat kan een heel mooi plaatje zijn, maar je kan hier ook de link naar je website in zetten, de titel van je laatste boek of het adres van je YouTube-kanaal. Maak deze informatie visueel. Er wordt duidelijk uitgelegd welke formaat foto je kan gebruiken voor je achtergrond.”

  • Laat zien wie je bent in je samenvatting

“De eerste twee regels van je samenvatting kan je zaken als je e-mailadres, je telefoonnummer en je website in kwijt. Die staan dan altijd in beeld en dit zorgt ervoor dat mensen je snel en makkelijk kunnen benaderen. Mensen kijken eerst naar de foto van iemand en gaan dan direct naar de samenvatting. Je samenvatting is je pitch. Je wilt in de samenvatting lezen welke waarden iemand toevoegt en wat deze persoon voor jou kan betekenen. Voeg ook media aan je samenvatting toe, zoals een filmpje. Het is een gemiste kan als je hier geen gebruik van maakt.”

  • Vraag klanten om aanbevelingen

“Ik zie veel mensen die niet optimaal gebruik maken van aanbevelingen. Ze doen een fantastische klus, de klant is blij en vervolgens wordt vergeten om vanuit je LinkedIn die klant een berichtje te sturen om iets te schrijven op je profiel. Het is heel simpel om te doen. Je gaat naar de drie puntjes bovenin de profiel van de persoon van wie je een aanbeveling wilt en volgens kan je direct een berichtje sturen met een verzoek tot een aanbeveling.”

  • Nodig uit als een professional

“Vaak krijg ik uitnodigingen van mensen waar niets bij staat, en ik ben niet de enige. Ik vind dat best vervelend. Het is een soort van luiheid. Als je nu iemand uitnodigt, dan wordt er gevraagd of je direct iemand wilt uitnodigen of dat je er nog een berichtje bij wilt schrijven. Ik kan je van harte aanbevelen om dat te doen. Als je wilt dat je verzoek tot connectie wordt geaccepteerd, schrijf er dan een relevant en persoonlijk stukje tekst bij. Dit kan zowel via je desktop of via je mobiel. Extra tip: stuur niet meteen een verkoopbericht, nadat je iemand een uitnodiging hebt gestuurd. Dit komt heel vreemd over.”