Folders zijn terug van weggeweest

Foto: Pexels - publiek domein

De folder lijkt een beetje in de vergeethoek te raken, doordat onze focus steeds meer online is gericht. Het wordt vaak gezien als een ouderwets marketinginstrument. Maar heeft de folder werkelijk zijn waarde verloren? Niets is minder waar, mits je de fijne kneepjes weet waar een folder aan moet voldoen. Met deze tips zet jij jezelf en je bedrijf in de spotlight.

Met de juiste folder kan je je klantenbestand vergroten en bouwen aan nieuwe relaties, zeker als startende ondernemer. Een folder is de perfecte manier om jezelf onder de aandacht te brengen. Het is een goedkope marketingtool, mits je ervoor zorgt dat je folder een meerwaarde heeft. Als dit ontbreekt, wordt die niet gelezen en verdwijnt deze bij het oud papier. Zonde van het geld dus. Daarom is het belangrijk dat je goed nadenkt over wat je precies op je folder wilt plaatsen en met welk doel je een folder gaat maken.

Tip 1: een folder om te bewaren

Zorg dat je opvalt met je folder en dat deze een bewaarfunctie heeft. Een folder moet nuttig zijn en dit kan je doen door er een aanbieding of actie op te plaatsen met een deadline. Je kan hierbij denken aan een kennismakingsactie, omdat je net gestart bent of het verstrekken van een kortingscode. Je kunt de folder toevoegen aan bestaande bestellingen, waardoor je de kans vergroot dat klanten terugkomen. Zo pak je meteen een stukje relatiemarketing mee!

Tip 2: tover je creativiteit tevoorschijn

Zorg ervoor dat je folder een representatie is van wie jij bent en waar je bedrijf voor staat. Geef je folder kleur, zorg ervoor dat ‘ie past binnen je huisstijl en gebruik niet te veel tekst. Een te drukke uitstraling kan lezers afschrikken. Daarnaast is het mogelijk om je folder aan twee kanten te bedrukken met bijvoorbeeld aan één van de zijden een aanmeldingsformulier of een kleine prijs aan je folder te verbinden. Hierdoor is je folder ook nog functioneel. Zorg voor een aantrekkelijk design en een folder die qua opmaak in de smaak valt.

Tip 3: denk crossmediaal

Zorg ervoor dat je folder onderdeel uitmaakt van je andere media-uitingen, zoals sociale media. Hierdoor vergroot je de meerwaarde van je folder en spelen de verschillende media op elkaar in. Zo kan je bijvoorbeeld in je folder verwijzen naar je sociale media kanalen en de lezer vragen om deze te liken. Hiermee vraag je de lezer om in actie te komen. Zorg er dan wel voor dat je sociale media weer doorverwijzen naar je folder, waardoor deze twee elkaar versterken.