Nederlanders om in de gaten te houden: social media expert Mitchel van Leest (23) van InternetGekkies

Mitchel van Leest
Mitchel van Leest
Foto: Privé

Zes jaar geleden handelde Mitchel van Leest in van alles en nog wat om geld te verdienen, waaronder het inkopen en verkopen van Instagram accounts. Hij heeft een neus voor trends en kwam erachter dat je met Instagram prima geld kan verdienen. In 2016 begon hij op Instagram met InternetGekkies, waarop hij humoristische televisie of YouTube fragmenten plaatst van mensen die iets bijzonders kunnen of net even anders zijn. Inmiddels heeft hij op Instagram en Facebook meer dan een half miljoen volgers.

“Ik ben al vanaf mijn tiende bezig met trends ontdekken. Toen social media steeds meer een trend werd, ben ik daar ingesprongen met InternetGekkies. Hierdoor zijn mensen mij steeds meer als een social media expert gaan zien. Veel bedrijven en merken zijn zoekende hoe ze zich moeten profileren op social media. Ze doen vaak maar wat, hebben er geen verstand van en zetten er een stagiaire op. Ik zet social media in voor branding, zowel voor een merk als voor een persoon. Ik heb inmiddels als influencer meer dan 16.000 volgers.”

Hoe is het nu?

“Ik ben aan het afstuderen bij een social media bureau. Ik studeer bedrijfskunde en ben in juni klaar. Daarnaast heb ik zes klanten die de social media aan mij uitbesteed hebben en waar ik alles op dat gebied voor doe. Ik ben al een aantal jaren ondernemer en het afstuderen doe ik tussendoor. Ik heb het geluk dat ik vrij slim ben en makkelijk werk en studie kan combineren. Drie dagen in de week loop ik stage en de andere dagen onderneem ik. In het weekend zoek ik naar nieuwe klanten, houd ik ontwikkelingen bij op social media en beheer ik mijn eigen pagina’s.”

Wijze les

“Dat je niet moet luisteren naar anderen, dat is echt mijn wijze les. Veel mensen hebben tegen me gezegd: ga nou iets anders zoeken om te doen. Ze zagen niets in het hele social media gebeuren, maar ik wel. Als mensen zeggen: dat gaat je niet lukken, moet je daar niet naar luisteren. Veel ondernemers die nog op school zitten, krijgen dat te horen. Dat vind ik zonde. Alsof ondernemen iets voor elite mensen is. Het is voor iedereen, en zeker ook voor jongeren. Wij nemen juist minder risico. Kijk naar mij: ik woon nog bij mijn ouders, ik zit op school en ik heb nog geen kinderen. Geloof in jezelf en luister naar jezelf.”

Mooiste feedback

“Ik krijg vooral feedback van vrienden. Die gingen vroeger aardbeien plukken om geld te verdienen, terwijl ik thuis met mijn laptop op de bank zat. Ik had toen wel minder geld, maar bespaarde door de fiets te nemen. Van die vrienden hoor ik nu hoeveel respect ze voor mij hebben. Ik zat weliswaar thuis, maar was met handeltjes bezig. Ze dachten dat ik lui was, maar ik was altijd bezig. Ze vinden het heel knap en leuk wat ik nu doe, vragen er regelmatig naar en denken ook mee.”

Hoe voelt het om een Nederlander om te volgen te zijn?

“Dat is bijzonder natuurlijk. Ik vind dat er momenteel veel nep influencers zijn en daar stoor ik me aan. Ik weet van mezelf dat ik veel kennis heb van social media en ik wil mensen waarschuwen: weet wat je doet met social media. Er zijn een hoop oplichters die profiteren van het feit dat die markt nog zo nieuw is. Zo heb je zogenaamde influencers met bijvoorbeeld 8000 volgers, maar er vindt geen enkele interactie plaats. Dan kan je wel adverteren, maar dat heeft geen impact. Er moet minimaal vijf procent interactie zijn bij een post tussen de influencer en zijn of haar volgers. Dus als je 100.000 volgers hebt, moeten er minimaal 5000 likes en comments zijn. Dat is een vuistregel. Dan heb je er wat aan. Anders is het weggegooid geld. Er zijn veel bedrijven die hier in trappen. Ik wil gewoon graag mijn collega ondernemers waarschuwen: als je iets met social media wil doen, doe het dan goed. Verdiep je erin, doe het niet zomaar klakkeloos. Ik wil dat die markt volwassen gaat worden.”

Waarin maak jij het verschil?

“Ik maak het verschil omdat ik wel veel weet van Instagram. Ik heb geen boeken geschreven, maar ik bewijs dat ik er veel vanaf weet. Elke euro die je erin stopt, moet goed terecht komen. Ik zorg daarvoor. Ik wil écht kwaliteit leveren, samenwerken met de klant en het liefst de klant leren zodat hij het zelf kan doen.”

Wat zou je nog willen?

“Ik heb toen ik klein was geroepen dat ik voor mijn veertigste miljonair wil zijn, dus dat wil ik bereiken. Ik blijf mezelf aan deze uitspraak herinneren. Maar ik wil vooral dat mensen en bedrijven zelf de waarde van social media gaan inzien. Het is veel waardevoller dan reclame op tv. Dat wil ik de wereld indragen en daar dan ook zelf geld aan verdienen. Ik zal altijd op zoek blijven naar trends en gaten in de markt, en hierop inspringen. Maar het inzetten van social media om bedrijven te laten groeien zal ik blijven doen.”

Lees ook: