Nederlanders discussiëren vaak over intensief telefoongebruik

Foto: Pexels

Bij veel mensen lijkt hun mobiel vastgeplakt aan hun hand. Het is dan ook niet zo gek dat 31 procent van de Nederlanders weleens een discussie heeft gehad over intensief smartphonegebruik. Deze discussies worden meestal gevoerd met partners (24 procent) en ouders (14 procent). Dat concludeert Deloitte in haar jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey.

Verder blijkt dat van de Nederlandse consumenten 33 procent zijn mobiele telefoon midden in de nacht gebruikt. Vooral 18- tot 24-jarigen kijken op hun telefoon wanneer zij eigenlijk horen te slapen (54 procent). Bij 45- tot 54-jarigen is dat maar 24 procent. Smartphonegebruikers kijken in de meeste gevallen midden in de nacht op hun mobiel om te kijken hoe laat het is (23 procent), gevolgd door het checken van berichten op sociale media (9 procent) en lezen van instant messaging, zoals berichten via WhatsApp en Facebook (8 procent).

Uit het onderzoek blijkt ook dat veel Nederlanders bankieren via hun mobiele telefoon. Van de onderzochte landen zijn alleen de Zweden actiever met online bankieren. In Zweden gebruikt 55 procent een app om online te bankieren. In Nederland is dat 53 procent. Deze apps worden in Nederland in meer dan de helft van de gevallen gebruikt om het banksaldo te checken. Daarnaast maakt 43 procent daadwerkelijk geld over via zijn smartphone.

Tot slot blijkt dat er dit jaar voor het eerst minder wordt gebeld. Vorig jaar gaf 80 procent van de ondervraagden aan in de voorgaande week gebeld te hebben. Dit jaar was dat slechts 70 procent. Nederlanders sturen ook minder vaak een sms. Slechts 40 procent van de ondervraagden stuurde in de week voor het onderzoek een sms-bericht. In 2015 was dat nog 60 procent. Consumenten gebruiken vandaag de dag hoofdzakelijk apps zoals WhatsApp en Facebook Messenger om met anderen te communiceren.

Het rapport van Deloitte bevat inzichten van 3.000 Nederlandse respondenten. Deze inzichten zijn verrijkt met internationale vergelijkingen, diepgaande analyses en uitgebreid onderzoek door Deloitte Global onder 53.000 respondenten uit 31 landen.