Micky Hoogendijk: “Via je kunst geef je je volledig bloot”

Foto: Foto: Micky Hoogendijk

In de groepstentoonstelling LAYER, nu in Naarden te zien, geven de foto’s van Micky Hoogendijk, de beelden van Judith Wiersema en de schilderijen van Lolo Loren een kijkje in de ‘lagen’ en persoonlijkheden van deze drie krachtige vrouwen. Een impressie in drie delen. In dit tweede deel: fotografe Micky Hoogendijk.

Slag in de rondte

Ze weet soms nauwelijks waar ter wereld ze de volgende dag zal slapen. Micky Hoogendijk werkt zich een slag in de rondte. De afgelopen maanden vloog ze voor haar exposities naar Bogota, Colombia, daarna naar Mexico City, toen naar LA, Ibiza en Naarden. Eigenlijk oogt ze, twee dagen na de grote megadrukke opening van LAYER in Naarden, nog behoorlijk fris en energiek.

Fish-Eye-Open-Closed-1500x1000
Fish Eye OPen & Fish Eye Closed Foto: Micky Hoogendijk

Rijzende ster

Hoogendijks kunstcarrière begon zo’n vier jaar geleden en sindsdien is haar ster rijzende in de internationale kunstwereld. “Het is zo bijzonder dat ik dit mag doen. Zo voelt het echt. Want ja, wie leeft er van zijn kunst? Weinigen. En natuurlijk, het is iedere maand ontzettend hard werken, maar ik ben blij dat ik het red. Ik kan er net van leven, want alles dat ik verdien, gaat weer in de productie van nieuw werk. Maar Ik heb het gevoel dat ik nog steeds een klein meisje van acht jaar oud ben. Je kindenergie is belangrijk om mooi werk te kunnen maken.”

Regal Black 33.7_ x 36.0_
Regal Black Foto: Micky Hoogendijk

Stoer wijf

“Maar vervolgens sta ik hier ook met een wijntje in de hand kunst te verkopen. Gaat overigens heel goed samen haha. Gisteren bij de opening was het een gekkenhuis met heel veel pers. Voor kunstenaars is dat lastig. Wij zijn empathisch dus we zuigen alles op. Iedereen denkt natuurlijk dat ik een onwijs stoer wijf ben, maar dat is helemaal niet zo. Daarom doe ik juist wel stoer. Maar je geeft je bloot met je kunst, dus je bent heel kwetsbaar. Dat is ook wel weer heel mooi en heel langzaam leer ik zo dicht mogelijk bij mijzelf te blijven. Je eigenliefde komt dan wel weer terug.”

Micky Hoogendijk -DUTCH-LACE
Dutch Lace Foto: Micky Hoogendijk

Tumultueus leven

Micky Hoogendijk heeft heel wat levens achter de rug. Zelf telt ze drie hele duidelijke. Haar tumultueuze leven naast de beroemde kunstenaar Rob Scholte dat haar over de hele wereld voerde, was deel één. Daarna, in deel twee,  was  ze twaalf jaar lang actrice en creatief directeur van de Supperclub en in deel drie verhuisde ze met haar man Adam Curry naar Amerika, eerst naar LA en San Francisco en uiteindelijk naar Austin Texas. In Amerika begon eigenlijk haar huidige leven, op een manier die ze niet had voorzien.

Rouwen via camera

Hoogendijk: “Mijn lieve moeder Gine overleed bijna  zeven jaar geleden en een maand voor haar dood, op mijn verjaardag, gaf ze mij een fotocamera, een hele goede Nikon D-5000. Zo had ik mijn moeder bij me en kon ik het verdriet verwerken en rouwen. Via de camera heb ik eigenlijk een nieuw leven geschapen. Ik probeerde als acteur aan de bak te komen maar ik had geen voldaan gevoel als ik na een dag vier zinnen had mogen zeggen. Toen ging ik portretten maken van acteurs. We verhuisden naar Austin, Texas en daar midden op een berg, maakte ik m’n eerste kunstwerk. Dat was het portret  Mu ode to Damien, (Mijn ode aan de Britse kunstenaar Damien Hirst, red.).”

Ode-to-Damien-micky-hoogendijk
My ode to Damien Foto: Micky Hoogendijk

Iconische foto’s

Dat werk kwam via en galerie op een grote kunstbeurs in LA te hangen.  Twee stands verder hing Damien Hirst zelf. Hoogendijk: “Ik dacht: het moet niet gekker worden. Een aanwezige kunstenaar zei tegen mij “Dit zijn iconische foto’s, maar het zijn vooral ook zelfportretten.” Toen schrok ik enorm. Wat? Ik keek wat beter en verdomd, hij had gelijk. Het komt allemaal uit je eigen koker. En toen merkte ik dat er nog een derde laag is. Zodra een werk in een galerie hangt en mensen er naar kijken, dan zien zij ook eigenlijk zichzelf.”

oyster 8_IGP5766
Oyster Foto: Micky Hoogendijk

Derde laag

“Die laatste derde laag is het interessantst voor mij.  Het raakt ons allemaal op een bepaald niveau. En dat maakt het ook kunst. Twee weken later schreef  de Washington Post over de kunstbeurs in LA en plaatste een foto van Ode to Damien. Dat was dus allemaal in één maand gebeurd. Toen besefte ik pas echt: dit moet ik gaan doen.”

De kracht van vrouwen

Wat ik de afgelopen vier jaar gemaakt heb, toont  eigenlijk de ervaring van een Hollandse vrouw die in Amerika is gaan wonen.  Onderwerpen waar ze daar niet graag over praten: de kleur van je huid, religie, androgynie, seksualiteit, de kracht van vrouwen. Ik ben natuurlijk oer-Hollands. Hoe langer ik weg ben hoe Hollandser ik word. En wij zijn opgevoed met een bepaalde vrijheid. Zij daar niet. Ik heb nu heel veel gemaakt over religie maar dat zie je niet meteen. Het is een mooi plaatje, maar het gaat over mensen die opgevoed zijn in een sterk religieuze samenleving.”

sheltered otography1
Sheltered Foto: Micky Hoogendijk

firdgomickyhoogendijkphotography2

Gevangenis ontgroeien

“Ze leven in een land waar alles prachtig verzorgd is, krijgen totaal ander nieuws voorgeschoteld dan wij zonder de invloeden van andere culturen. Enige kennis van diversiteit is er niet. Terwijl in een stad als LA of New York alle culturen naast elkaar wonen. Maar ja, dat is alleen LA en New York. Mijn beelden tonen mensen die de kans grijpen zichzelf te verrijken door te kijken naar kunst, de buitenwereld en andere invloeden. Volgens mij kun je alleen zo je eigen gedachten ontwikkelen en de gevangenis ontgroeien waar veel Amerikanen in zitten.”

Fortitudo-micky-hoogendijk
Fortitudo Foto: Micky Hoogendijk

Lees ook: