Focus Ralph Lauren op merk betaalt zich uit

Foto: ANP

Het Amerikaanse modebedrijf Ralph Lauren heeft in het afgelopen kwartaal alles uit de kast gehaald om zijn merknaam nog nadrukkelijker op de kaart te zetten. Initiatieven als een modeshow in New York en een optreden van r&b-ster Janelle Monáe moesten de maker aan betere cijfers helpen. En volgens topman Patrice Louvet is dat gelukt.

Het modeconcern sloot het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat eind maart afloopt, af met een omzet van 1,7 miljard dollar. Dat komt neer op een groei van 2 procent op jaarbasis voor de winkels die twaalf maanden eerder ook al open waren. Louvet schreef deze zogenoemde vergelijkbare groei geheel toe aan de inspanningen om het imago van het merk Ralph Lauren te versterken.

De algehele marktomstandigheden waren volgens hem juist uitdagend. Zo zat de onrust in Hongkong het concern dwars. Ralph Lauren heeft drie winkels in Hongkong nabij plekken waar protesten zich afspelen. Daardoor viel de vergelijkbare groei in Azië lager uit dan waar analisten op hoopten.

Onder de streep resteerde 182 miljoen dollar. De nettowinst was een jaar eerder nog 170 miljoen dollar.