Dierenorganisatie: fastfoodketens gaan verschillend met kippen om

Foto: ANP

De grote fastfoodketens in Nederland scoren heel verschillend als het gaat om hun inspanningen op het gebied van kippenwelzijn. In een jaarlijkse lijst van dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection eindigt kipketen KFC opnieuw op de hoogste plaats. Rivaal Burger King blijft juist achter.

Dat KFC goed scoort, komt doordat het bedrijf zich heeft gecommitteerd aan verschillende welzijnsverbeteringen voor de kippen die worden gebruikt. Dan gaat het om het doorvoeren van standaarden als het gebruik van trager groeiende kippenrassen en het bieden van meer bewegingsruimte. Met zijn beleid zorgt KFC er volgens World Animal Protection voor dat tientallen miljoenen kippen per jaar een beter leven krijgen.

Ook Domino’s Pizza en New York Pizza boeken enige vooruitgang, zeggen de onderzoekers. De pizzaketens hebben het zogeheten Better Chicken Commitment inmiddels ondertekend, maar de implementatie daarvan – en dus de daadwerkelijke resultaten – moeten nog worden gerapporteerd.

Burger King krijgt van de organisatie de score ‘zeer slecht’. Daarmee staat de burgerketen nog onder bijvoorbeeld McDonald’s op de lijst. “Anders dan veel andere bedrijven weigert Burger King om van de plofkip af te stappen”, zegt Julia Bakker, campagnemanager Farming bij World Animal Protection Nederland. Wel heeft Burger King tegenwoordig een aantal vegetarische en veganistische opties op het menu. Onderaan de Nederlandse ranglijst staan ook Starbucks en Subway.

Er zijn eveneens verschillen tussen de landen waarin de ketens actief zijn. Zo heeft World Animal Protection Burger King in enkele andere landen beduidend hoger op de lijst gezet. Starbucks en Subway scoren in de Verenigde Staten eveneens beter.

McDonald’s geeft in een reactie aan dat regels en normen omtrent kip per land kunnen verschillen. De keten eindigde in de middenmoot in de Nederlandse test, maar benadrukt zichzelf wel degelijk “strenge commitments” te hebben opgelegd om het welzijn van de kip in alle landen waar ze opereert te verbeteren. Onderdeel hiervan is dat alle kippen per 2024 in betere stallen moeten leven. Dat houdt bijvoorbeeld in dat er daglicht, strobalen en zitstokken moeten zijn, zodat het natuurlijke gedrag van kippen zoveel mogelijk gestimuleerd wordt. In Nederland werkt McDonald’s naar eigen zeggen al enige jaren met dergelijke stallen. McDonald’s heeft ook al langer vegetarische alternatieven op zijn menu staan.