Kraft Heinz verhoogt omzetverwachting

Foto: ANP

Voedingsmiddelenconcern Kraft Heinz heeft zijn omzetverwachting voor dit jaar verhoogd, als gevolg van prijsverhogingen en een sterke vraag naar voorverpakte maaltijden en specerijen.

De maker van onder meer het populaire ketchupmerk Heinz en de roomkazen van Philadelphia voorziet dat de omzet dit jaar met een “hoog enkelcijferig percentage” groeit. Eerder ging het Amerikaanse Kraft Heinz uit van een groei van rond de 5 procent.

De omzet in het tweede kwartaal daalde licht met 1 procent tot 6,55 miljard dollar. Dit was echter wel boven de verwachtingen van marktkenners.

Door de wereldwijde verstoringen in de toeleveringsketen en stijgende grondstofkosten verhoogde Kraft Heinz, net als andere voedingsmiddelenconcerns, zijn prijzen. Sommige supermarkten willen deze prijsverhogingen echter niet doorberekenen aan hun klanten omdat ze zien dat de vraag afzwakt.

Om die reden stopte Heinz Kraft vorige maand met het leveren van bepaalde producten aan het Britse Tesco. De Britse supermarktketen wil geen prijsverhogingen doorvoeren in tijden van sterk oplopende inflatie. De twee bedrijven kwamen uiteindelijk toch overeen om de producten weer in de schappen te leggen.