Recordgroei omzet detailhandel in 2022 door hogere prijzen

Foto: ANP

De detailhandel heeft vorig jaar 6,7 procent meer omgezet in vergelijking met een jaar eerder. Dat is de hoogste groei sinds de start van het verzamelen van de gegevens in 2005, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is vooral het gevolg van hogere prijzen, aangezien het verkoopvolume in 2022 met 0,6 procent afnam.

De grote groei in 2022 hangt daarnaast samen met de coronamaatregelen in 2021. Van januari tot eind april en van 19 december tot halverwege januari 2022 gold er in Nederland een harde lockdown, waar vooral de non-foodwinkels veel last van hadden. Daarnaast bereikte de inflatie in 2022 met gemiddeld 10 procent een recordhoogte.

Bij zogeheten non-foodbedrijven groeide de gemiddelde omzet vorig jaar met 12,2 procent. De voedingswinkels realiseerden een groei van 4,2 procent. Online werd er in 2022 7,6 procent minder omgezet dan in 2021.

In december zette de detailhandel 11 procent meer om dan in dezelfde maand een jaar eerder. Het verkoopvolume was 0,5 procent lager. Winkels in schoenen en lederwaren, kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen, winkels in meubels en woninginrichting, winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in doe-het-zelfartikelen hebben in december meer omgezet dan in december 2021. Daarentegen hebben de drogisterijen in december minder omgezet.

De totale omzet van de non-foodsector steeg met 21,5 procent en het volume was 11,1 procent hoger dan een jaar eerder. Dat kwam doordat op 19 december 2021 opnieuw een strenge lockdown werd ingesteld om besmettingen van het coronavirus tegen te gaan. Veel non-foodwinkels moesten toen hun deuren sluiten.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in december 5,7 procent meer omzet behaald dan in december 2021. Het verkoopvolume was echter 7,8 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van supermarkten en speciaalzaken lag respectievelijk 6,6 en 1,2 procent hoger.

Verder meldde het CBS dat er in december online 11,1 procent minder werd omgezet bij winkels. Vooral winkels die zowel fysiek als online verkopen lieten een stevige omzetdaling zien. Bij die winkels zakte de omzet met 15,2 procent. Webwinkels die alleen online verkopen zagen de omzet met 7,7 procent dalen.