Radiozenders verdienen weer meer aan reclames

Foto: ANP

Nederlandse radiozenders en andere aanbieders van audio hebben afgelopen jaar weer voor een recordbedrag aan reclames verkocht. De totale investeringen waren volgens brancheorganisatie Audify 242 miljoen euro, ruim 7 procent meer dan een jaar eerder. Toen was er dankzij een nog iets grotere stijging ook al sprake van een nieuw record. Audify verwacht dat de stijgende lijn zich dit jaar verder doorzet.

Radioreclames dragen met 91 procent nog altijd verreweg het meest bij aan de totale opbrengsten. Maar de inkomsten uit digitale reclames stegen met een groei van ruim 13 procent het hardst, mede doordat het luisteren naar digitale radio weer aan populariteit won. Ook via branded content, ofwel advertenties buiten de reclameblokken om, werd geld verdiend.

Retailbedrijven geven al jaren het meest uit aan audioreclames, en dit was ook in 2023 het geval. De grootste adverteerders waren telecomaanbieders Odido en KPN en fastfoodketen McDonald’s.