Lidl’s huismerk whiskey wint het van de dure favorieten

Foto: Pexels

De bekende whiskyfijnproever Jim Murray heeft onlangs de huismerkwhisky van de Lidl beoordeeld met een heuse 9,5 in de nieuwste editie van zijn ‘whiskybijbel’. Hierdoor verslaat de fles, genaamd ‘Glenalba Sherry Cask Finish Scotch Whisky’, dure concurrenten die gemiddeld zes keer zo duur zijn.

Volgens Murray smaakt Lidl’s whisky van het huis, die 49,99 euro per fles kost, ‘waanzinnig’ en ‘magnifiek’: “De specerijen zijn zo druk, maar prachtig in balans gebracht met de zachtheid van de druif; lang en perfect ondersteund door de lichte oliën die de smaak dekken met hoogwaardige sherry.” Elk jaar geeft de recensent zijn kritische oordeel over zo’n 4000 verschillende soorten whisky’s.

Uit de honderd punten scoorde de Glenalba van Lidl er 95,5. Grote concurrenten zoals Famous Grouse, Johnnie Walker en Grant’s werden in de pan gehakt door de huismerkwhisky. De fles is volgens de gids ook nog eens 92 procent goedkoper dan de meeste merken. Eerder dit jaar won de Glenalba bij de wereldkampioenschappen een prijs voor de beste ‘Blended Limited Release Whisky’.