ABN AMRO: geld consumenten gaat naar horeca, minder naar winkels

Foto: ANP

Consumenten geven nu er minder coronabeperkingen zijn weer meer geld uit in de horeca en aan reizen. Dat gaat ten koste van de uitgaven bij winkels, stellen economen van ABN AMRO die voorspellen dat de detailhandel dit jaar met 1 procent groeit. De toegenomen concurrentie van andere sectoren is overigens niet het enige probleem. Ook de gestegen prijzen van veel producten zorgen ervoor dat consumenten minder vertrouwen hebben en minder bereid zijn aankopen te doen.

Tijdens de coronacrisis zijn daarnaast enkele zwakheden van winkels blootgelegd, zoals de beperkte mogelijkheden om weerstand te bieden aan de opkomst van onlineshoppen. Ook bleken veel winkels te afhankelijk te zijn van een beperkt aantal aanbieders, waardoor ze vatbaarder waren voor verstoringen.

Bovendien zijn er extra onzekerheden ontstaan door de crisis, zoals personeelstekorten en oplopende schulden. De totale belastingschuld van de winkelbranche ging vorig jaar tussen februari en augustus van 1,1 miljard euro naar 1,5 miljard euro. De gemiddelde winkel heeft een belastingschuld van 95.000 euro, rekenen de bankeconomen voor.

Binnen de detailhandel zijn er wel grote verschillen. Zo hebben winkels die eten verkopen zoals supermarkten en speciaalzaken de afgelopen twee jaar goede zaken gedaan. Hun omzet krimpt dit jaar waarschijnlijk met 1 procent. Kledingzaken en schoenenwinkels groeien juist met respectievelijk 7 en 4 procent, maar daarmee zijn de omzetverliezen van de afgelopen jaren nog niet goedgemaakt.

Elektronicazaken deden het aan het begin van de coronacrisis goed, maar vorig jaar weer minder. Ook dit jaar krijgen zij het lastig omdat consumenten de wat grotere uitgaven uitstellen.