FNV: protestactie Uber-chauffeurs in goede sfeer verlopen

Foto: ANP

De protestactie van chauffeurs van taxi-app Uber in Amsterdam tegen schijnzelfstandigheid is in goede sfeer verlopen. Dat zei FNV-bestuurder Amrit Sewgobind na afloop van de demonstratie bij het hoofdkantoor van Uber in Amsterdam-Zuid. Uiteindelijk deden ongeveer vijftig chauffeurs mee aan de actie na “een wat rustig begin”, aldus Sewgobind.

Ongeveer 35 chauffeurs verzamelden zich rond 13.00 uur op het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord aan het begin van het protest. Later werd in een colonne naar het kantoor van Uber gereden en vervolgens sloten nog meer chauffeurs zich aan. Volgens Sewgobind waren er meerdere sprekers, waaronder chauffeurs van Uber. Ook het dochtertje van een chauffeur kwam volgens hem aan het woord en zei dat “papa nooit thuis is, omdat hij zulke lange dagen maakt”.

Volgens Sewgobind bleef de deur bij Uber wel dicht. “Maar dat zijn we van Uber gewend.” De vakbond voert al langere tijd actie tegen Uber. Het bedrijf zou zijn chauffeurs niet behandelen als zelfstandig ondernemers, maar ook niet in dienst willen nemen om een cao-loon te betalen. Eerder won de vakbond al een rechtszaak waarin werd geoordeeld dat de chauffeurs wel degelijk in dienst zijn van Uber. In die zaak speelt binnenkort een hoger beroep.

Ook elders in Europa waren er protesten van Uber-chauffeurs, waaronder in de Belgische hoofdstad Brussel. Volgens het Belgische persbureau Belga deden daar ongeveer honderd chauffeurs aan mee en werd onder meer aandacht gevraagd voor betere werkomstandigheden. Ook in Genève, Londen en Parijs waren er acties tegen Uber.

Een woordvoerder van Uber liet in een reactie weten “dat het bedrijf voortdurend met chauffeurs in gesprek is en het belangrijk vindt dat de stem van chauffeurs wordt gehoord”. Volgens Uber willen veel chauffeurs namelijk helemaal niet in loondienst bij het bedrijf en verdienen ze al meer dan onder een cao. Uber verwijst daarbij naar een recent onderzoek van de Universiteit Maastricht waaruit zou blijken dat 94 procent van de rijders zelfstandig wil blijven.