Ook Greenchoice rekent kosten voor terugleveren zonnestroom

Foto: ANP

Greenchoice gaat net als meerdere andere energieleveranciers kosten in rekening brengen voor de hoeveelheid stroom die klanten met zonnepanelen terugleveren aan het net. Op die manier wil de energieleverancier zijn klanten stimuleren om zonne-energie direct te verbruiken.

Eerder verrekende Greenchoice de kosten nog via het vastrecht en het kale leveringstarief. Maar voortaan gelden de terugleverkosten per kilowattuur teruggeleverde stroom. Dan betalen alleen de mensen die daadwerkelijk zonnestroom terugleveren aan het net deze kosten.

Wie niet of weinig teruglevert, is dan dus voordeliger uit. Volgens Greenchoice, dat ruim 650.000 klanten telt, daalt het vastrecht en kan het kale leveringstarief voor stroom met meer dan een kwart worden verlaagd.

De veranderingen gaan meteen in voor nieuwe contracten. Vanaf 1 augustus gelden ze ook voor klanten met een bestaand variabel contract.

Onder andere Eneco en Vattenfall hebben de kosten voor mensen met zonnepanelen ook al verhoogd, sinds de Eerste Kamer eerder dit jaar tegen een voorstel stemde om de salderingsregeling gefaseerd af te bouwen. De energiebedrijven zitten ermee dat klanten met zonnepanelen door de salderingsregeling teruggeleverde stroom mogen afstrepen tegen hun eigen verbruik. Zij ‘betalen’ zo met dure stroom op momenten van grote vraag en weinig aanbod, terwijl zonnepanelen vaak stroom terugleveren als er veel elektriciteit voorhanden is en de prijzen laag zijn.

Volgens Greenchoice blijft het ondanks de aangekondigde veranderingen wel interessant om zonnepanelen te hebben. De onderneming verhoogt ook de terugleververgoeding voor zonnepaneelhouders die netto terugleveren. De opbrengst van nettoteruglevering blijft daardoor hoger dan de terugleverkosten van teruglevering.