Nieuwe vaarregels Amsterdamse grachten brengen ingrijpende gevolgen met zich mee

Foto: Wikimedia Commons by Paul van Galen

In maart heeft de gemeente Amsterdam nieuwe vaarregels voor de grachten bekend gemaakt. Daarin stond onder andere onderzoek naar een verbod op pleziervaart. Ook kwam de langverwachte uitslag van de herverdeling van de rondvaartbootvergunningen en hier werden de vaarders niet vrolijk van.

De uitslag luidt als volgt. Er zijn 135 vergunningen ingetrokken, waarvan zestig in de categorie gezichtsbepalend. Dat wil zeggen: boten die qua uiterlijk opvallen en bij de stad horen. “Verschrikkelijk,” noemt Klaas Pater van Rederij de Nederlanden de uitslag tegenover Het Parool. “De Hildebrand is het oudste passagiersschip in Nederland, speciaal voor de Amsterdamse grachten gebouwd.”

Voor Amsterdam waren de grachten al jarenlang het speelveld van veel bedrijven. Wethouder Udo Kock (Water) bedacht het nieuwe beleid. Volgens hem moet het ertoe leiden dat in de categorie ‘boten langer dan veertien meter’ ook nieuwe intreders een kans maken. Ook stelt hij dat Amsterdam moet voldoen aan de Europese regels. “Wat we deden mocht gewoon niet,” aldus Kock. “We hebben tientallen jaren een gesloten markt gehad, dat is gewoon oneerlijk.”

In maart is de maximumsnelheid omlaag gebracht en worden bierboten en oude tweetaktmotoren verbannen uit de grachten. Dit om toenemende drukte en overlast te voorkomen.

Kortom, de getroffen rederijen zijn niet blij. Velen hebben al meerdere rechtszaken tegen de gemeente aangespannen en voorspellen dat er nog meer gaan komen. Rederijen zijn bang voor faillissementen en dat heel veel boten aan wal komen te liggen of zelfs moeten worden vernietigd. “Dit is bloody Monday,” aldus Frans Heijn, voorzitter van de verenigde rederijen Amsterdam, die de kleine rederijen in de stad vertegenwoordigt.