Dit is waarom de papieren krant blijft bestaan

Foto: Pixabay

Menigeen voorspelden in het verleden dat de papieren krant vandaag de dag niet meer zou bestaan, maar toch houden veel redacties hun hoofd boven water. De vraag is dan ook: verdwijnen kranten wel? En waarom is er nog behoefte aan kranten, terwijl het nieuws eerder op internet verschijnt?

Toen halverwege de jaren negentig internet een serieuze verspreider van nieuws werd, voorspelden velen dat de papieren kranten binnen een jaar of vijf waren opgedoekt. Inmiddels weten we dat dit niet is gebeurd. Neem bijvoorbeeld De Volkskrant. Deze krant verloor door de komst van internet tussen een kwart en een derde van hun oplage tussen 1998 en 2008, aldus De Volkskrant. Maar tegen de verwachtingen in van velen heeft de krant in 2016 voor het eerst de daling tot stilstand gebracht en is de oplage van de papieren krant zelfs gegroeid. De krant verspreidt online veel gratis artikelen, zodat hun werk opduikt in de timelines van de online-generatie. Een deel van de mensen die ze hiermee bereiken, kunnen ze verleiden tot een Volkskrant abonnement.

Net zoals van de papieren krant, dachten velen dat de bioscoop zou verdwijnen door de komst van de televisie, de videorecorder en streamingsdiensten. Maar niets is minder waar. Zo leverde de wereldwijde verkoop van bioscoopkaarten in 2015 meer dan 35 miljard euro op, waarmee het beste jaar ooit werd neergezet, aldus media-onderzoeker Rentrak. De behoefte blijft bestaan door de beleving die het kijken van een film in een mooie zaal met een immens scherm biedt; en het traditiegetrouw verorberen van een grote bak popcorn is natuurlijk ook niet verkeerd. Ditzelfde geldt voor kranten. Velen vinden het heerlijk om zich terug te trekken en even offline te zijn. Ze genieten ervan om op hun gemakje het nieuws tot zich te nemen, vooral de achtergronden zijn geliefd. Nieuwe technologieën sluiten dus niet per definitie traditionele vormen uit.

Een andere reden dat papieren kranten niet kopje onder zullen gaan, is dat mensen door de komst van online media en het feit dat de afgelopen Amerikaanse verkiezing veelvuldig in verband werd gebracht met de verspreiding van nepnieuws, wantrouwig zijn geworden. Uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Mediawijzer.net blijkt dat een meerderheid van 18- tot 26-jarigen (59 procent) nieuws uit de krant of het journaal meer vertrouwt dan online nieuws. Een verklaring hiervoor kan zijn dat door de snelheid die bij online media komt kijken er sneller onjuiste informatie in een artikel staat dan bij papieren kranten. Bovendien kan online iedereen nieuws verspreiden, terwijl kranten voorbehouden zijn aan vakkundige journalisten.

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over de vorm. Volgens Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, zal er altijd behoefte blijven bestaan aan wat de redactie van een krant doet: uitleg, achtergronden en duiding bieden en belangrijk nieuws selecteren; vooral in een medialandschap waarin we overspoeld worden met nieuws.