‘NS scoort goed in Europees opzicht’

Foto: ANP

Treinen in Nederland rijden vaker op tijd en zijn veelal nieuwer dan in andere Europese landen. De prijs voor een treinkaartje ligt wel hoger dan in drie vergelijkbare landen om ons heen. Toch ontvangen de Nederlandse Spoorwegen meer klachten per reiziger dan vervoerders in andere landen.

Dit blijkt uit de Internationale Benchmark die NS en ProRail hebben laten uitvoeren op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In dit onderzoek zijn over de periode van 2011-2015 de prestaties op het Nederlandse spoor vergeleken met zeven andere vervoerders uit België, Denemarken, Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

De treinen van NS hadden in 2015 een gemiddelde leeftijd van achttien jaar. Voor de andere vervoerders was dat gemiddeld 24 jaar. Daarmee had NS in 2015 het jongste materieel. Sindsdien hebben de spoorwegen voor 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld om meer zitplaatsen en comfort te bieden, zoals wifi en oplaadpunten.

Volgens het onderzoek heeft Nederland het drukst bereden spoor van Europa en er zijn relatief weinig storingen op ons spoor. Ook het aantal reizigerskilometers per kilometer spoor ligt in Nederland het hoogst.

Toch is de klanttevredenheid bij NS is zo’n 6 procent lager dan het gemiddelde van de andere onderzochte landen. Ook is het aantal klachten per reiziger bovengemiddeld. De NS verklaart dit door het gemak waarmee klachten kunnen worden ingediend. NS heeft een klantenservice die 24/7 beschikbaar is via onder meer telefoon, e-mail en Twitter.