De Reclame Code Commissie roept ouders met jonge kinderen op zich te melden als die bij het spelen van kindvriendelijke spelletjes op de iPad ongewild met gewelddadige reclames worden geconfronteerd.
Dat meldt het programma Radar (AVROTROS) dat technologiebedrijf Apple om tekst en uitleg vroeg. Maar ,,die schuift de verantwoordelijkheid door naar de ontwikkelaars van de kinderspelletjes. Apple blijkt niet te controleren welke reclames app-ontwikkelaars in hun apps stoppen''. Zo zijn volgens volgens het consumentenprogramma bij het spel Snake VS Block reclames te zien waarin mensen worden neergeschoten en varkens neergeknuppeld.
Consumenten kunnen volgens Apple klagen bij de ontwikkelaar van de app. Een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie kan ook, maar tot nader order alleen schriftelijk. Op de website staat zaterdag de mededeling: In verband met onderhoud van het klachtenmanagementsysteem is het online-klachtenformulier tot 2 januari 2018 niet bereikbaar. Daarbij staat een verwijzing naar het postadres.