De groei in de horeca: cijfers, innovaties en trends

Foto: Pexels

Met het zonnige paasweekend achter de rug hebben horecabedrijven een goede start gemaakt met het toeristenseizoen. Tijdens het paasweekend waren er ongeveer een miljoen internationale toeristen in Nederland, aldus de verwachtingen van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Dat zijn er 150.000 meer dan afgelopen jaar. Met Pasen gaan ook zo’n 350.000 Nederlanders op vakantie in eigen land.

Uitgaven paasweekend

Toeristen geven een aardig zakcentje uit, naar verwachting zo’n 800 miljoen euro tijdens het paasweekend. Nederlanders kunnen er ook wat van, namelijk zo’n 60 miljoen euro. Een deel van deze bedragen gaat op aan eten en drinken, en met het zomerse weer zaten velen van ons wat langer op het terras.

Het ondernemersvertrouwen in de horeca is positief en ligt iets hoger dan vorig kwartaal volgens cijfers van het CBS over het eerste kwartaal 2019. Het personeelstekort was iets lager dan een kwartaal eerder. Aan het begin van het eerste kwartaal van 2019 gaf 28 procent van de horecabedrijven te kennen dat hun bedrijfsactiviteiten belemmerd worden door een tekort aan arbeidskrachten.

Stijging horeca

Ook groothandels in de horeca groeien, dankzij het ondernemersvertrouwen en de aanhoudende groei. In het laatste kwartaal van 2018 steeg de horeca met 1,8 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, aldus het CBS. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 1,7 procent. De omzet van eet- en drinkgelegenheden nam met 1,7 procent toe, de omzet van logiesverstrekking met 1,9 procent.

Horeca innovaties

Als we kijken naar de trends binnen de horeca, dan zijn er een aantal innovaties waar te nemen. Allereerst is daar de volautomatische cocktailmachine die iedere cocktail binnen tien seconden kan maken. Je kan werken met voorgeprogrammeerde cocktails of zelf de ingrediënten samenstellen. Met deze machine kan elke barman of -vrouw in enkele seconden de lekkerste cocktails maken. Er is keuze uit honderden geselecteerde en op eigen recept gebaseerde cocktails en mocktails.

Een andere innovatie is de Scraegg, een apparaat dat in vijftien seconden zorgt voor een roerei, zonder gebruik te maken van een pan. Met één druk op de knop kunnen gasten zelf hun roerei bereiden. Er zijn vijf smaken in de aanbieding, waaronder de klassieke variant met zout en peper en roerei met ui en kaas of ui en bacon.

Trend

Naast innovaties is er ook onder de gasten een duidelijke trend waarneembaar dit jaar. Die zijn niet langer opgegroeid met een 9 tot 5 mentaliteit. Ze zijn gewend aan flexibele werktijden, ’s avonds naar de supermarkt en in de late uurtjes online winkelen. Deze flexibiliteit willen ze ook graag terugzien in de horeca. Gasten kiezen waar ze zin in hebben en dus niet wat past of hoort bij het moment van de dag. In de avond een ontbijtje of in de ochtend iets warms; daar mogen horecazaken hun menukaart en keuken op aanpassen.