‘Consument beter beschermen tegen bankroet nutsbedrijf’

Foto: ANP

Consumenten moeten beter beschermd worden tegen de financiële gevolgen van het omvallen van hun energieleverancier, stelt de Consumentenbond op basis van onderzoek. Van de dertig energieleveranciers zitten er 13 (diep) in de rode cijfers, stelt de bond op basis van de bestudering van jaarrekeningen.

De Consumentenbond dringt er bij minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) op aan klanten beter te beschermen tegen de gevolgen van een faillissement van hun energieleverancier. Het toezicht door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de financiële gezondheid van de leveranciers moet worden verruimd, vindt de bond.

In een brief wordt minister Wiebes ook gevraagd om gedupeerden te compenseren voor eventueel te veel betaalde energiebelasting, btw en netwerkkosten. Daarnaast zouden energiebedrijven bij overname van klanten van een failliete leverancier ervoor moeten zorgen dat alle financiële verplichtingen worden overgenomen, zoals bijvoorbeeld te veel betaalde voorschotten.

De concurrentie op de energieprijs is volgens de bond op zichzelf goed voor de afnemers, maar kan ook nadelige financiële gevolgen voor de klanten hebben, stelt de Consumentenbond. Zo gingen in 2018 Energieflex en Robin Energie kort na elkaar failliet. Klanten raakten daarbij hun betaalde voorschotten en beloofde welkomstkortingen kwijt. Sommige afnemers betaalden aan het begin van hun contract ook nog eens een waarborgsom van honderden euro’s, die ze niet terugkregen.

Volgens directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond betekent een hoge schuldenlast van een energieleverancier niet meteen dat een bedrijf failliet gaat, “maar het is wel een teken aan de wand”. Bij een nutsvoorziening als deze hoort volgens haar een passende consumentenbescherming.