Ruim 2,3 miljoen kijkers voor alternatief songfestival

Foto: ANP

Ruim 2,3 miljoen mensen hebben zaterdagavond op NPO1 gekeken naar Europe: Shine a Light. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De speciale tv-uitzending was een alternatief voor de finale, die zaterdag had moeten plaatsvinden.

De kijkcijfers komen niet in de buurt van de voorgaande jaren waarin Nederland de finale van het songfestival haalde. Alleen in 2015, toen de Nederlandse inzending niet de finale bereikte, was er met 2 miljoen kijkers minder belangstelling. Ter vergelijking: naar de finale van vorig jaar, toen Duncan Laurence het songfestival won, keken 4,4 miljoen mensen. In de topjaren 2013 en 2014 keken er zelfs rond de 5 miljoen mensen naar de finale.

Het presentatietrio Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit loodsten de miljoenen kijkers via tv en online langs de 41 kandidaten van dit jaar. Tussendoor waren er meerdere optredens. Zo zong de Zweedse zanger Måns Zelmerlöw een uitgeklede versie van zijn winnende liedje Heroes uit 2015 speciaal voor alle hulpverleners die coronazieken behandelen.

De show was in 45 landen te zien. Het alternatieve Songfestivalprogramma trok niet heel veel kijkers. In Duitsland konden de mensen kiezen tussen twee Songfestivalshows. De ARD zond Europe Shine A Light uit en trok daarmee 1,6 miljoen kijkers. Normaal is het festival goed voor ruim 7 miljoen kijkers. Voordat het alternatieve programma vanuit Rotterdam op de Duitse tv te zien was, presenteerde Barbara Schöneberger een eigen programma rond het liedjesspektakel. Daar keken ruim 3 miljoen mensen naar.

Het commerciële ProSieben had een eigen programma rond het Songfestival. Dat scoorde met 2,6 miljoen kijkers beter dan Europe Shine A Light. Mogelijk had de medewerking van Conchita Wurst uit Oostenrijk, de winnaar in 2014, daar iets mee te maken.

Ook in Frankrijk vielen de kijkcijfers tegen. Europe Shine A Light trok daar op France 2 ongeveer 1,1 miljoen kijkers. De tv-site ToutelaTele spreekt dan ook van een flop en een debacle.

Zowel in Duitsland als Frankrijk scoorde een detectiveserie de meeste kijkers op zaterdagavond.