Publieke omroep krijgt meer tijd voor terugdringen reclame

Foto: ANP

De televisiezenders van de publieke omroep mogen langer reclamespotjes blijven uitzenden. Het plan van mediaminister Arie Slob om de publieke televisie over anderhalf jaar voor 20.00 uur ’s avonds reclamevrij te maken, is van tafel. In ruil daarvoor beloven de omroepen vanaf 2022 de reclame in vijf jaar tijd met de helft terug te brengen.

Online verdwijnen spotjes en advertenties juist eerder, schrijft Slob aan de Tweede Kamer. Dat moet al op 1 januari verleden tijd zijn. Datzelfde geldt voor reclame rond kinderprogramma’s.

Slob wil een nieuw omroepbestel dat minder zwaar leunt op reclame, maar neemt gas terug nu de coronacrisis ook de NPO zwaar heeft getroffen. De reclame-inkomsten van de omroepen zijn daardoor sterk afgenomen.

Ook Slobs plannen voor het derde televisienet zijn gewijzigd. NPO 3, dat ruimte zou moeten maken voor regionale televisie, blijft voorlopig. Op NPO 2 wordt na het journaal van 18.00 uur wel bijna twee uur lang plaats ingeruimd voor nieuws en programma’s uit de regio.