McDonald’s werkt samen met Kinderboekenweek: lezen bij Happy Meal

Foto: ANP

McDonald’s gaat een samenwerking met de Kinderboekenweek aan. De fastfoodketen gaat tijdens de Kinderboekenweek geen speeltjes, maar boekjes weggeven bij hun Happy Meal. Dat heeft boekenkoepel CPNB vrijdag bekendgemaakt.

De boekenbranche hoopt met de samenwerking een nieuwe doelgroep te bereiken. McDonald’s ontvangt in Nederland wekelijks meer dan 3 miljoen gasten. “Bij de MacDonald’s komen vaak gezinnen met kinderen, die vaak niet vanzelfsprekend al in de boekhandel of bibliotheek komen, of niet weten dat het Kinderboekenweek is”, zegt directeur van CPNB Eveline Aendekerk. “Wij hopen met de boekjes de leeshonger aan te wakkeren en het leesplezier bij die kinderen te vergroten”.

CPNB krijgt geen geld voor de samenwerking en wil met de stunt niet oproepen om naar de fastfoodketen te gaan. “Het boekje is een extraatje voor de mensen die toch al gaan en we hopen het probleem van leesvaardigheid bij kinderen zo aan te pakken”, aldus Aendekerk.

De actie vindt plaats van 30 september tot en met 11 oktober. Het gaat om speciale leesboekjes die zijn ontwikkeld voor de actie. De boekjes sluiten aan bij het thema van de Kinderboekenweek, En toen?. De Happy Meal-boekjes gaan over de spannende tijdreizen van de Boomtop-tweelingen, die bijvoorbeeld oog in oog komen te staan met dinosauriërs.

Sinds vorig jaar kunnen gasten van de restaurantketen al kiezen tussen een leesboekje of een speeltje als cadeautje bij een Happy Meal. In totaal zijn al 900.000 boekjes weggegeven aan jonge bezoekers van het restaurant.

Door tijdens de Kinderboekenweek bij ieder kindermenu alleen een leesboek als cadeautje mee te geven, willen McDonald’s en Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek het belang van lezen extra onderstrepen en meer ouders en kinderen het plezier van lezen helpen ontdekken of herontdekken.