IT-systeem NS voor reisinformatie gaat op de schop

Foto: ANP

Het IT-systeem van de Nederlandse Spoorwegen voor reizigersinformatie gaat op de schop. Het gaat om het systeem InfoPlus dat de reisinformatie op de stations voor alle vervoerders in Nederland verzorgt. Zo wordt de techniek van de huidige automatische stationsomroep vervangen. Daardoor is straks automatisch omroepen in meerdere talen en communicatie over elke verstoring mogelijk. Eind 2021 moet de reisinformatie nauwkeuriger en actueler zijn.

Het huidige systeem is al twintig jaar oud en verhuist van spoorbeheerder ProRail naar NS. “Vanwege de verhuizing hebben we besloten het systeem te vernieuwen en te verbeteren. Eind van dit jaar zijn naar verwachting de meeste verbeteringen doorgevoerd”, zegt Tim van Leeuwen, hoofd reisbegeleiding NS. “Ons streven is ervoor te zorgen dat bij elke onverwachte situatie, altijd de juiste informatie op de perronborden staat.”

Het nieuwe systeem maakt de reisinformatie niet alleen nauwkeuriger en actueler. Het helpt reizigers straks ook direct met een alternatief advies bij de uitval van een trein. “Stel een reiziger wil van Rotterdam naar Zwolle, maar deze trein rijdt niet. In de nieuwe situatie komt het systeem direct met een alternatief en adviseert reizigers dan om de route via de Hanzelijn (Lelystad) te nemen. Dat advies is dan automatisch te horen via de omroep en te zien op de perronborden”, aldus NS.

Een voorbeeld van de wijze waarop NS reizigers tegemoet gaat komen, is het verduidelijken van de informatieverstrekking op het traject Arnhem – Schiphol – Rotterdam. Deze aanpassing op het informatiebord op de perrons gebeurt na adviezen van consumentenorganisaties als Rover, die NS erop wezen dat reizigers wel wat meer informatie kunnen gebruiken “om ongewenste toeristische routes” te voorkomen nu de NS steeds meer treinen op langere trajecten laat rijden. Zo snel mogelijk na de invoering van de nieuwe dienstregeling in december begint op dit traject een proef. Op het informatiebord op de perrons wordt het dan prominent gemeld als een andere trein sneller in Rotterdam is dan de intercity die Arnhem, Utrecht, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam aandoet, aldus NS.

Door de technische ontwikkelingen zijn er minder handmatige processen nodig bij NS. Dit heeft gevolgen voor 62 arbeidsplaatsen bij de afdeling Reisinformatie. Van Leeuwen: “Dit heeft flinke impact op de betrokken collega’s. We doorlopen dit proces zorgvuldig en zijn met deze collega’s in gesprek. We willen hen helpen met ander werk vinden binnen NS.”