Extra boa’s, publieksbegeleiders en spreiding rond Black Friday

Foto: ANP

De grote steden treffen maatregelen om de verwachte drukte rond Black Friday en de verplichte 1,5 meter afstand wegens corona in goede banen te leiden. Zo worden in Rotterdam op vrijdag en zaterdag extra boa’s ingezet en werkt Utrecht op die dagen met zogenoemde publieksbegeleiders op drukke plekken. Verder proberen ondernemers in de steden het prijzencircus wat te spreiden, zodat ook het publiek meer momenten heeft de winkels te bezoeken.

Behalve met de extra boa’s werkt Rotterdam ook met een soort publieksbegeleiders op drukke plekken, maar daar heten die shoppingcoaches. “Zij leggen mensen uit welke regels er gelden en delen mondkapjes uit”, aldus een woordvoerder. Verder is er in de stad voor belijning gezorgd, zodat het winkelend publiek weet welke route te kiezen en geven posters aan dat 1,5 meter weer de norm is.

Verder is Rotterdam in gesprek met ondernemers, die in veel gevallen hun aanbiedingen spreiden over meer dagen of mensen ertoe verleiden de aankopen online te doen.

Ook in Utrecht is er sprake van dat ondernemers onlineshoppen stimuleren, zegt een woordvoerder. Verder geldt in de domstad sinds begin november al dat er in de binnenstad geen uitstallingen meer zijn toegestaan. Daarnaast wordt gehandhaafd op gevaarlijk gestalde fietsen in de binnenstad. Terrassen mogen alleen binnen toegestane grenzen worden opgesteld, op enkele markten worden specifieke maatregelen getroffen om de drukte beter te spreiden, zoals met borden.

Verder wordt in de stad een buitenreclamecampagne geactualiseerd op basis van de meest recente maatregelen. Ook wordt niet uitgesloten dat in de binnenstad het eenrichtingsverkeer aan weerszijden van de Oudegracht wordt heringevoerd.

Ook Amsterdam verwacht de komende dagen meer drukte in winkelgebieden. “Dat houden we in de gaten. Als het te druk wordt, dan nemen we eventueel maatregelen zoals eenrichtingsverkeer of het afsluiten van bepaalde straten”, aldus een woordvoerder. De hoofdstad overlegt met winkels of de openingstijden gespreid kunnen worden, en of er voor wachtend winkelpubliek stippen op de grond worden aangebracht. Verder is er een campagne met posters door de stad die mensen oproept om afstand te houden, staan er tekstkarren klaar die mensen bij drukte op de regels wijzen en worden de markten ruimer opgezet.

Den Haag werkt al sinds begin vorig jaar met een “stevig crowdmanagementsysteem”, aldus een woordvoerder. Dat betekent dat op drukke dagen drukke plekken intensief in de gaten worden gehouden, zo ook op Black Friday. “In algemene zin zeggen we: als het ergens te druk is, kom dan later terug.” Verder heeft de stad op die dag ook stewards en gastheren rondlopen die mensen wijzen op de anderhalve meter. “Als er aanleiding toe is, nemen we extra maatregelen.” Op de Grote Marktstraat in Den Haag is woensdag alvast te zien dat de stad met grondstickers looprichtingen aangeeft en met boodschappen op onder meer plantenbakken herinnert aan de verplichte 1,5 meter afstand.