Wakker Dier: 7 supermarkten zetten stappen naar meer plantaardig

Foto: ANP

Ook Aldi, Dirk, Lidl en Plus hebben beloofd ambitieuze stappen te zetten om meer plantaardige producten te verkopen, meldt Wakker Dier zaterdag. Eerder zeiden Albert Heijn, Ekoplaza en Odin dit te doen, waarmee nu zeven supermarkten de doelstelling van Wakker Dier omarmen “voor een transitie naar meer plantaardige eiwitten”, aldus de organisatie.

Van de verkoop van eiwitrijke producten moet in 2030 60 procent plantaardig zijn, zo luidt de belofte van de supermarkten. Nu is 40 procent van alle eiwitten die Nederlanders eten plantaardig. Hiermee helpen de supermarkten mensen die minder vlees willen eten, aldus Wakker Dier.

Om de verkoop van plantaardige producten te stimuleren hebben de supermarkten meerdere instrumenten, legt een woordvoerder van Wakker Dier uit. Zo kunnen ze die artikelen een mooie plek in de schappen geven, zorgen voor voldoende keuze en ze vaker in de aanbieding doen. De supermarkten hebben beloofd hun vorderingen elk jaar te melden.

Volgens Wakker Dier heeft de Gezondheidsraad onlangs geconcludeerd dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders.